F-15: O poveste de 53 de ani în slujba cerului
Pe 27 iulie 1972, YF-15A, prototipul legendarului avion de vânătoare McDonnell Douglas F-15, a zburat pentru prima dată. Acum, în 2025, F-15 continuă să fie în dotarea multor armate, fără planuri de retragere. Principalul motiv pentru această longevitate este capacitatea sa impresionantă de încărcătură de luptă, care îi permite să lanseze până la 12 rachete AIM-120 AMRAAM împotriva țintelor aeriene sau să funcționeze ca un „camion cu bombe”. F-15 deține recordul pentru cele mai multe avioane inamice doborâte în istoria modernă, având la activ între 103 și 104 avioane doborâte, în funcție de sursă, și chiar un satelit distrus cu racheta ASM-135 ASAT. Remarcabil este că niciun F-15 nu a fost doborât vreodată în lupte aer-aer.
În total, doar trei avioane F-15E au fost pierdute din cauza focului terestru în timpul războaielor din Irak, dintr-un total de aproximativ 1.200 de avioane produse. În afară de Statele Unite, F-15 este operat de Israel, Japonia, Coreea de Sud, Singapore, Arabia Saudită și Qatar.
Originea F-15
În 1965, Forțele Aeriene ale Statelor Unite se confruntau cu incertitudini privind dezvoltarea lor viitoare, având un mix de avioane din anii ’50. Necesitatea unui avion de vânătoare modern a dus la dezvoltarea conceptului de „avion de vânătoare mediu”, cunoscut sub denumirea F-X. În aprilie 1965, proiectul a primit finanțare și a fost aprobat de secretarul apărării Robert McNamara, care dorea să simplifice flota de avioane.
Proiectul F-X a evoluat cu scopul de a include sisteme avionice avansate și aripi cu unghi de atac variabil, având ca obiectiv o viteză de Mach 2,7 și o greutate la decolare de 60.000 lbs (27 tone). Teoria energiei-manevrabilității a fost introdusă de maiorul John Richard Boyd, ceea ce a condus la reducerea greutății la 40.000 lbs (18 tone) și o viteză maximă de 2,3-2,5 Mach.
Dezvoltarea și producția F-15
Până în 1967, F-X a fost repoziționat ca înlocuitor pentru F-4, cu un plan de comandă inițial de 1.000 de avioane. Însă, comanda a fost redusă la 520 de avioane, iar costul unității a crescut semnificativ. În 1968, programul a fost prioritizat, influențat de lecțiile învățate din războiul din Vietnam, care a evidențiat necesitatea unui avion de superioritate aeriană.
În septembrie 1968, propunerile finale au fost solicitate, iar companiile Fairchild-Hiller, North American, McDonnell Douglas și General Dynamics au depus oferte. McDonnell Douglas a câștigat contractul pe 23 decembrie 1969, cu un cost estimat de 1,1 miliarde de dolari pentru primele 20 de aeronave. Proiectarea a fost realizată de o echipă extinsă, care a analizat peste 100 de variante.
Performanțele F-15
F-15 a fost dezvoltat pentru a avea o superioritate clară față de MiG-25, cu o putere specifică și o sarcină pe aripă superioară. Primul prototip YF-15A a fost prezentat pe 26 iunie 1972, iar producția în serie a fost comandată după doar șase luni. F-15A a devenit un avion de vânătoare pur, cu capacitate secundară de atac, având o greutate maximă la decolare de 56.000 lbs (25,4 tone) și o viteză maximă de Mach 2,5.
Au fost construite 384 de avioane F-15A și 61 de avioane F-15B, iar modelul F-15C/D, adoptat în 1979, a adus îmbunătățiri semnificative. În 2020, Pentagonul a comandat modelul F-15EX, asigurându-se astfel că acest avion emblematic va continua să fie operativ și în viitor.
Concluzie
F-15 rămâne un simbol al puterii aeriene moderne, având capacități neegalate de alte avioane, continuând să fie un element esențial în strategia militară a mai multor națiuni.
