Ilie Bolojan, la Summitul Inițiativei celor Trei Mări
Preşedintele interimar Ilie Bolojan a participat marţi, la Varşovia, la Forumul de Afaceri al Iniţiativei celor Trei Mări, unde a subliniat importanţa proiectelor de infrastructură Via Carpathia şi Rail-2-Sea pentru viitorul României. În discursul său, Bolojan a menţionat că traversăm o perioadă complicată, în care realităţile economice se reconfigurează constant, ceea ce impune necesitatea adaptării la noile condiţii.
„Mă bucur să particip astăzi la Forumul Economic al Iniţiativei celor Trei Mări, un proiect de importanţă majoră pentru regiunea noastră. Tema acestui panel – conectivitatea în slujba dezvoltării – trebuie pusă în contextul actual. Deciziile şi măsurile pe care le luăm în această etapă vor determina nu doar viitorul Iniţiativei, ci şi viitorul Europei”, a afirmat Bolojan.
El a evidenţiat că reconfigurarea forţelor politice şi economice la nivel global impune consolidarea parteneriatelor cu toate statele interesate de stabilitatea şi prosperitatea regiunii. „Iniţiativa celor Trei Mări dobândeşte o relevanţă sporită, iar conectivitatea reprezintă esenţa acesteia. România, prin poziţia sa geografică şi capacitatea sa economică, joacă un rol important în această ecuaţie”, a adăugat Bolojan.
Printre direcţiile prioritare pentru România, Bolojan a menţionat interconectarea energetică. El a subliniat că România a dezvoltat proiecte importante în domeniul energiei, inclusiv planurile pentru reactoarele 3 şi 4 la centrala nucleară de la Cernavodă, precum şi proiectul Neptun Deep pentru exploatarea gazelor naturale din Marea Neagră, estimând că producţia va începe în 2027.
„Gazoductul Iaşi–Chişinău şi celelalte proiecte de asigurare a securităţii energetice a Republicii Moldova permit alimentarea acesteia cu energie electrică şi gaze naturale din România”, a declarat preşedintele interimar.
În ceea ce priveşte infrastructura de transport, Bolojan a subliniat importanţa dezvoltării coridoarelor nord-sud, menţionând că proiectele de infrastructură rutieră şi feroviară Via Carpathia şi Rail-2-Sea sunt prioritare pentru România. Proiectul Via Carpathia, cu o lungime de aproape 200 de kilometri, este deja în faza de contractare a lucrărilor.
De asemenea, el a evidenţiat rolul strategic al portului Constanţa în contextul Coridorului Internaţional de Transport Europa–Caucaz–Asia, accentuând că importanţa acestuia continuă să crească, în special în urma războiului din Ucraina şi a aderării României la spaţiul Schengen.
Bolojan a menţionat proiectele cu Republica Moldova, incluzând construcţia unui nou pod la Ungheni, şi a subliniat necesitatea deschiderii de noi puncte de trecere a frontierei cu Ucraina.
În încheiere, preşedintele interimar a discutat despre transformarea digitală, subliniind că România trebuie să colaboreze pentru a dezvolta infrastructură digitală de ultimă generaţie. „Succesul acestei Iniţiative depinde de capacitatea noastră de a valorifica capitalul companiilor private. În aceste vremuri incerte, unitatea şi solidaritatea sunt esenţiale”, a concluzionat Bolojan.
