Începerea lucrărilor pentru „Podul de Flori”
Construcţia podului rutier peste Prut, care va uni localităţile Golăieşti (România) şi Zagarancea (Republica Moldova), va începe pe 26 aprilie. Ceremonia de lansare a lucrărilor va avea loc pe ambele maluri ale Prutului, conform anunţului ministrului moldovean al infrastructurii şi dezvoltării regionale, Vladimir Bolea.
Ministrul a invitat toţi cetăţenii moldoveni care doresc să participe la acest moment simbolic. „Pe ambele maluri se va pune piatra de temelie pentru construcţia podului”, a afirmat el, menţionând că podul va marca capătul autostrăzii A8, cunoscută sub numele de „Autostrada a Unirii”. Aceasta va conecta Paşcani, Iaşi şi Ungheni, fiind primul tronson de autostradă din partea moldoveană.
Viitorul pod, denumit „Podul de Flori”, reaminteşte de evenimentul din 1990, când românii şi moldovenii s-au reunit simbolic pe malurile Prutului. Podul va avea patru benzi de circulaţie, câte două pe sens, şi trotuare pietonale. Lungimea totală a podului va fi de 261 de metri, iar lăţimea va ajunge la 13 metri în prima etapă, urmând să crească la 24,25 metri în etapa a doua.
Proiectul include şi construcţia unui punct de trecere a frontierei, dotat cu facilităţi pentru control amănunţit, parcări pentru TIR-uri şi autoturisme, precum şi un drum de legătură de aproximativ 1 km. „Podul de Flori” face parte din proiectul strategic al Autostrăzii Unirii A8, care va lega Târgu Mureş, Iaşi, Ungheni de frontiera cu Republica Moldova, interconectându-se cu Drumul Naţional R1 Chişinău – Ungheni.
Autorităţile moldovene estimează că traficul rutier va putea fi deschis provizoriu pe pod din toamna anului 2026, în timp ce finalizarea Autostrăzii Unirii este estimată pentru perioada 2029-2030. Investiţia este finanţată integral din fonduri europene, prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei, cu o valoare a proiectului care depăşeşte 30 de milioane de euro.
Ministerul Transporturilor de la Bucureşti a anunţat că patru poduri rutiere noi vor fi construite peste râul Prut. Termenul de elaborare a studiului de fezabilitate este de 12 luni, iar valoarea totală estimată pentru realizarea primei etape de proiectare a celor patru poduri este de 1,1 milioane lei fără TVA pentru fiecare lot în parte.
