Investiții masive în promovarea online: Nicușor Dan și Victor Ponta, lideri între candidații la prezidențiale!

Daniel
Moderator Daniel
11 Min Citire
Sursa foto: The Entertainment Photo

Investiții masive în promovarea online: Nicușor Dan și Victor Ponta, lideri între candidații la prezidențiale!

Principalele cinci candidaturi la alegerile prezidențiale din luna mai au investit în anul 2025 aproximativ 500.000 de euro în promovarea pe rețelele de socializare deținute de Meta. Conform analizelor, în topul celor mai mari sume cheltuite se află doi candidați independenți: Nicușor Dan, care conduce acest clasament, și Victor Ponta. Aceștia au cheltuit mai mult pe promovarea pe Facebook și Instagram decât cei trei candidați susținuți de partide.

În România, Legea privind finanțarea campaniilor electorale prezintă lacune, ceea ce face ca publicul să nu aibă acces la sursele de finanțare pentru candidații independenți. Obligația de a raporta cheltuielile electorale intră în vigoare începând cu data de 4 aprilie. Analiza se bazează pe date colectate între 31 decembrie 2024 și 30 martie 2025.

Nicușor Dan, peste 200.000 de euro pe reclame

Nicușor Dan a alocat în 2025 peste un milion de lei (aproximativ 214.000 de euro) pentru 277 de reclame. De exemplu, o reclamă în care apare alături de soția sa a costat 25.000 de lei și a adus peste 2.8 milioane de vizualizări. De asemenea, o altă reclamă, în care explică motivele candidaturii sale, a costat 40.000 de lei, acumulând peste 5 milioane de vizualizări.

Pe 2 aprilie, Nicușor Dan avea 33 de reclame active pe platformele Meta. El a menționat că în precampanie a reușit să atragă donații și că suma totală cheltuită în precampanie a fost cuprinsă între 700.000-800.000 de euro, mult mai mică decât sumele cheltuite de candidații din noiembrie.

Publicitate
Ad Image

Crin Antonescu, peste 140.000 de euro pe reclame

Crin Antonescu ocupă locul al doilea, cu 703.414 lei (aproximativ 140.600 de euro) cheltuiți pe reclame. De exemplu, o postare despre vizita sa în Constanța a costat 10.000 de lei și a adus 700.000 de vizualizări. Reclamele sale sunt promovate și prin intermediul Alianței Electorale România Înainte, care include PSD, PNL și UDMR.

Victor Ponta, peste 72.000 de euro pe reclame

Victor Ponta se află în top trei cu 228.884 de lei cheltuiți, echivalentul a aproximativ 72.000 de euro. Pe pagina sa oficială, au fost promovate 70 de postări, inclusiv un clip video care l-a atacat pe George Simion, costând 15.000 de lei. De asemenea, o pagină asociată numită „România pe primul loc” a rulat 25 de reclame în valoare de 162.000 de lei. Ponta a declarat că va folosi fonduri proprii pentru publicitate online și pentru a plăti echipa de tineri care lucrează cu el.

George Simion, peste 54.000 de euro pe reclame

George Simion a cheltuit 274.672 de lei (aproximativ 54.000 de euro) pentru 119 postări promovate. De exemplu, o reclamă de 6.000 de lei a fost dedicată unui clip video de la un protest organizat de AUR. Reclamele sunt promovate atât pe pagina sa oficială, cât și prin intermediul partidului AUR.

Elena Lasconi, peste 19.000 de euro pe reclame

Elena Lasconi a cheltuit 97.152 de lei (aproximativ 19.400 de euro) pentru 149 de reclame, cu cea mai mare sumă alocată de 2.500 de lei. Datele de contact asociate reclamelor sale aparțin partidului Uniunea Salvați România (USR).

Analiza a avut în vedere paginile oficiale ale candidaților, dar și alte pagini care rulează reclame pentru fiecare candidat în parte.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *