Kremlinul intensifică atacurile hibrid asupra Moldovei prin intermediul rețelei de dezinformare Matrioșka
Rețeaua rusă de dezinformare Matrioșka a lansat o campanie masivă care vizează Republica Moldova, având-o pe președinta Maia Sandu ca principală țintă. Pe rețelele sociale X și Bluesky circulă videoclipuri care pretind că actuala președintă a câștigat alegerile prin campanii de propagandă și că acum se angajează în represiune împotriva oponenților săi, conform unui raport al site-ului de investigații The Insider, citat de Proiectul Bot Blocker.
Unul dintre videoclipurile false ar fi fost creat de serviciul de stat francez pentru combaterea dezinformării, VIGINUM. Acesta este distribuit pe X cu mesajul că VIGINUM a realizat un studiu despre fenomenul de propagandă în favoarea Maiei Sandu pe TikTok, afirmând că s-au cheltuit 1 milion de dolari pe zi pentru producerea și distribuirea acestor videoclipuri de dezinformare.
De asemenea, fostul candidat de extremă dreapta la președinția României, Călin Georgescu, a fost acuzat de manipularea opiniei publice prin TikTok cu ajutorul Rusiei, iar rezultatele primului tur electoral, în care Georgescu a câștigat, au fost anulate.
Într-un alt videoclip, în limba franceză, Maia Sandu este acuzată de represiune politică în urma arestării guvernatoarei Găgăuziei, Evghenia Guțul, reținută sub suspiciunea de cumpărare de voturi și finanțare ilegală a partidului pro-Kremlin Șor. După arestare, Guțul a solicitat intervenția lui Vladimir Putin pentru a face presiuni asupra autorităților moldovene.
Videoclipurile false o menționează și pe Veronica Dragalin, fosta șefă a Procuraturii Anticorupție, care a demisionat la cerere în februarie 2024. Conform videoclipului, Dragalin ar fi promis să trimită dovezi că Sandu a luat mită și a câștigat alegerile prin fraudă, deși ea nu a comentat aceste informații.
Campania de dezinformare include și narațiuni tipice ale propagandei Kremlinului, afirmând că Maia Sandu ar face parte din comunitatea LGBT și că, sub guvernarea ei, valorile „netradiționale” vor înlocui valorile „tradiționale” din Moldova. De asemenea, un alt videoclip susține că Maia Sandu intenționează să obțină controlul asupra Bisericii Ortodoxe, subordonând eparhia din Chișinău a Bisericii Ortodoxe Ruse Bisericii Ortodoxe Române, ca parte a unui plan mai amplu de unire a Republicii Moldova cu România.
Campania a lansat deja 10 videoclipuri diferite, dintre care patru sunt mascate drept conținut al unor instituții media cunoscute, iar șase pretind a fi discursuri ale unor profesori universitari. Proiectul Bot Blocker a precizat că anterior a identificat un singur videoclip fals despre Moldova, distribuit în iunie 2024, care promova toleranța față de persoanele cu dizabilități și persoanele LGBT, având scopul de a întoarce opinia publică împotriva valorilor europene.
Contextul alegerilor prezidențiale și avertizările de influență externă
Alegerile prezidențiale câștigate de Maia Sandu s-au desfășurat în noiembrie 2024 și au fost marcate de numeroase provocări. Următoarele alegeri parlamentare din Republica Moldova sunt programate pentru septembrie 2025. În decembrie 2024, șeful Serviciului de Informații și Securitate (SIS) din Moldova, Alexandru Musteață, a avertizat că Rusia ar putea încerca să influențeze aceste alegeri, afirmând că strategia acestora va fi de a infiltra în mediul politic persoane și organizații legate de Federația Rusă pentru a controla Parlamentul și alte instituții ale țării.
