Lockheed Martin își asigură partenerii americani privind utilizarea avioanelor F35
Lockheed Martin, gigantul american din domeniul apărării cu sediul în Maryland, a declarat că avioanele sale de luptă F-35 Joint Strike Fighters nu dispun de un sistem secret de blocare „kill switch” pe care Guvernul american l-ar putea utiliza pentru a dezactiva avioanele de luptă furnizate altor țări. Aceste lămuriri vin în contextul unor sugestii recente din partea unor media europene care au sugerat existența unui astfel de sistem prin care Washingtonul ar putea slăbi capacitățile avioanelor F-35 ale altor națiuni.
Lockheed Martin a subliniat că, deși nu există un „kill switch”, dacă firma americană oprește sprijinul pentru avioane și încetează să furnizeze piesele și software-ul necesare întreținerii, Washingtonul poate obține efecte similare, deși acest lucru ar necesita timp. Generalul Frederik Vansina, șeful apărării belgiene, a afirmat că F-35 nu este un avion controlat de la distanță, subliniind că programul se bazează pe un sprijin logistic global, cu piese de schimb circulând între țările utilizatoare.
Până în prezent, primul F-35A Lightning II al Belgiei a sosit la baza aeriană Luke din Arizona, marcând începutul tranziției Belgiei de la F-16 Fighting Falcon la F-35A. Fără acces la lanțurile logistice și de întreținere controlate de americani, precum și la rețelele informatice, orice flotă F-35 ar deveni rapid inutilizabilă.
Semnale de îngrijorare din Belgia, Elveția și Danemarca
Recent, Departamentul federal elvețian al apărării a negat posibilitatea „controlului de la distanță” sau „blocării” avioanelor F-35A prin intervenții externe în sistemul electronic. Elveția va primi avioane F-35A cu același standard (Block 4) ca toți ceilalți clienți și parteneri ai programului american, și nu are nevoie de consimțământ pentru a-și utiliza sistemele de arme în mod autonom.
Observațiile oficialilor din Belgia și Elveția au diminuat zvonurile privind prezența unui „kill switch” pe F-35. Totuși, există în continuare temeri că Guvernul american ar putea controla operațiunile avioanelor furnizate altor țări. Rasmus Jarlov, parlamentar din Danemarca și președinte al comisiei de apărare din Parlament, a exprimat îngrijorarea că, chiar fără un „comutator de oprire”, SUA ar putea dezactiva avioanele prin oprirea furnizării de piese de schimb. Jarlov a subliniat că achiziționarea de arme americane reprezintă un risc de securitate și a încurajat aliații să evite aceste arme.
Contextul achizițiilor internaționale
România a anunțat că intenționează să cumpere 32 de avioane F-35 de la Lockheed Martin, tranzacția având o valoare de 6,5 miliarde de dolari și incluzând servicii logistice și de instruire. Primul avion ar trebui să fie livrat în 2030. Portugalia și Canada, pe de altă parte, sunt în proces de reevaluare a achiziției de avioane F-35, căutând alternative, în special europene.
Îngrijorările au fost exprimate și de oficialii germani, care au achiziționat 35 de avioane F-35A Lightning II pentru Bundeswehr. Joachim Schranzhofer, șeful departamentului de comunicare al companiei germane de armament Hendsolt, a afirmat că zvonurile despre un „kill switch” nu sunt de neglijat. Cu toate acestea, Ministerul german al Apărării a declarat că nu există planuri de anulare a achiziției avioanelor F-35.
F-35 este considerat „avionul de vânătoare standard ales de NATO”, iar diverse țări europene, inclusiv Belgia, Republica Cehă, Danemarca, Finlanda, Grecia, Italia, Olanda, Norvegia, Polonia și Elveția, au avioane F-35 în flotele lor.
