Declarația Ministrului Educației
Ministrul Educației, Daniel David, a afirmat că anul 2025 va fi „probabil cel mai dificil și periculos an pentru țară după Revoluția din 1989”, având în vedere crizele politice, economice și internaționale cu care se confruntă România. El a subliniat că sistemul de învățământ a fost salvat de la blocaj grație măsurilor fiscal-bugetare adoptate de Guvern.
Măsuri Fiscal-Bugetare
Conform ministrului, măsurile fiscal-bugetare au contribuit la economisirea a aproximativ 400 de milioane de lei, ceea ce a permis evitarea solicitării a 2 miliarde de lei în acest an. Impactul financiar estimat pentru anul 2026 este de peste 2,8 miliarde de lei. David a menționat că, deși au existat ani dificili, în 2025 crizele interne se amplifică, având loc pe fondul unui război la granița României și al unor crize internaționale.
Traiectoria Euroatlantică
Ministrul a subliniat contribuția sa la traiectoria euroatlantică a țării și la alegerea unui președinte care să mențină România pe acest drum. De asemenea, a acceptat să fie inclus pe listele scurte pentru candidații proeuropeni pentru funcțiile de președinte și prim-ministru interimar în situația de criză politică, arătând că nu a căutat promovarea personală, ci a dorit să fie de folos țării.
Provocări în Educație
David a menționat că criza fiscal-bugetară a afectat prioritățile reformelor în educație, provocând schimbări în paradigmele structurale. În ceea ce privește anul școlar 2025-2026, estimările preliminare arată că aproximativ 3% dintre clase au depășit limita maximă admisă, iar 1% au atins excepția maximă permisă.
Îmbunătățiri în Sistemul Educațional
Pentru a reduce încărcarea profesorilor, s-a decis ca limita maximă să se poată reduce cu 3 pentru fiecare copil cu cerințe educaționale speciale din clasă. De asemenea, învățământul simultan a crescut de la 6% la 7,5% și va beneficia de o metodologie de pregătire a profesorilor inspirată din modele internaționale. David a subliniat că numărul profesorilor calificați a crescut, iar numărul personalului necalificat a scăzut, ceea ce îmbunătățește interacțiunea dintre profesori și elevi.
Concluzie
Declarațiile lui Daniel David evidențiază provocările imense cu care se va confrunta România în 2025, în special în sistemul educațional, dar și oportunitățile de progres care pot apărea în contextul crizelor actuale.
