Introducerea „Istoriei românilor” în școlile din Republica Moldova
Ministrul Educației din Republica Moldova, Dan Perciun, a anunțat că școlile vor continua să predea materia „Istoria românilor”, în ciuda unei decizii oficiale care consideră termenul nedrept față de minoritățile etnice din fostul stat sovietic. Perciun a afirmat că, după 150 de ani de rusificare, este esențial să se studieze istoria românilor în școlile moldovenești.
Această declarație a fost făcută pe fondul controversei generate de un manual de istorie contestat de partidele de opoziție pro-ruse și de comunitatea evreiască din Moldova. Criticii susțin că manualul exagerează legăturile Moldovei cu România și că justifică acțiunile liderului român pro-nazist din timpul războiului, Ion Antonescu. Perciun a declarat: „Continuăm pe aceeaşi linie ca şi până acum” și a subliniat că nu se simte obligat să respecte o recomandare a Consiliului pentru prevenirea discriminării, care sugerează schimbarea titlului disciplinei cu o formulare mai neutră, reflectând diversitatea etnică a Moldovei.
Înainte de independența sa, Moldova a fost parte a Imperiului Rus, a „României Mari” și a Uniunii Sovietice. Conform recensământului, 77,2% din populație se declară de etnie moldoveană, iar 7,9% de etnie română, distincția fiind adesea neclară, având în vedere că ambele țări vorbesc limba română. În plus, există comunități mari de etnici ruși, ucraineni și alte minorități, iar limba rusă este vorbită pe scară largă.
Președinta proeuropeană Maia Sandu, critică față de invazia Rusiei în Ucraina și de ceea ce consideră a fi încercări de destabilizare a guvernului său, continuă campania de aderare a Moldovei la Uniunea Europeană, având ca obiectiv anul 2030. Educatori, istorici și grupuri ale societății civile au intrat într-o dezbatere națională cu privire la noul manual, intitulat „Istoria românilor şi universală”, destinat clasei a XII-a.
Alexander Bilinchis, președintele comunității evreiești din Moldova, a cerut retragerea manualului, argumentând că acesta minimalizează amploarea pogromurilor naziste și a deportărilor în masă ale evreilor. Ministerul Educației va analiza concluziile discuțiilor la nivel național și va decide dacă va menține sau modifica manualul în sistemul școlar.
