Tensiuni în Strâmtoarea Ormuz și Impactul Asupra Costurilor de Transport
Peste tot mai multe companii de transport maritim aleg să evite Strâmtoarea Ormuz, o rută crucială pentru comerțul mondial cu petrol și mărfuri, ca urmare a intensificării conflictului militar dintre Israel și Iran. Asociația Internațională a Armatorilor (BIMCO) semnalează că unele vase au început deja să ocolească această zonă, ceea ce reflectă o îngrijorare crescută în industrie în privința securității navigației.
În urma atacurilor-surpriză ale Israelului asupra infrastructurii militare și nucleare iraniene, confruntările au escaladat, determinând armatorii să adopte măsuri de precauție sporite nu doar în Strâmtoarea Ormuz, ci și în Marea Roșie. Jakob Larsen, șeful departamentului de securitate din cadrul BIMCO, a declarat că, deși majoritatea vaselor continuă să navigheze prin zonă, există un “declin modest” în traficul maritim, pe măsură ce unii operatori aleg să evite riscurile.
Strâmtoarea Ormuz, care leagă Golful Persic de Marea Arabiei, este vitală pentru comerțul cu petrol. În 2023, fluxul zilnic de petrol prin această zonă a fost de 20,9 milioane de barili, ceea ce reprezintă 20% din consumul global de lichide petroliere. Zona este, de asemenea, esențială pentru traficul global de containere, în special datorită porturilor Jebel Ali și Khor Fakkan, care funcționează ca huburi regionale pentru Dubai, Asia de Sud și Africa de Est. Orice deviere de la această rută poate provoca întârzieri semnificative în lanțurile de aprovizionare și creșteri de costuri.
Peter Tirschwell, vicepreședinte la S&P Global Market Intelligence, a menționat că amenințarea unui conflict în zona Hormuz este suficientă pentru a perturba grav logistica globală, făcând referire la impactul rebelilor Houthi asupra traficului prin Marea Roșie. Conform datelor furnizate de firma de analiză Kpler, tarifele de transport ale petrolierelor VLCC din Golful Persic către China au crescut vineri cu 24%, atingând 1,67 dolari per baril, cel mai mare salt zilnic din 2025.
Asigurătorii avertizează că o eventuală escaladare a conflictului ar putea duce la o creștere bruscă a costurilor de asigurare. Compania germană de transport Hapag-Lloyd a confirmat că nivelul de amenințare în Strâmtoarea Ormuz este “semnificativ”, dar nu consideră că există în prezent un risc imediat care să justifice suspendarea tranzitului. Totuși, compania subliniază că situația s-ar putea schimba rapid.
În ciuda faptului că nu s-au înregistrat încă atacuri directe asupra navelor comerciale în zonă, climatul de nesiguranță afectează piețele. Impactul se resimte deja prin creșterea tarifelor, rerutări costisitoare și o tensiune crescută în lanțurile de aprovizionare. Orice deteriorare suplimentară a situației ar putea avea efecte globale semnificative asupra prețurilor la energie și bunuri.
