Nemulțumire profundă: Investiții de milioane în clădiri-muzeu, dar elevii învață în containere în România
În România anului 2025, elevii continuă să învețe în clase modulare amplasate în curtea școlii, în timp ce, la câțiva zeci de metri, se află clădiri construite cu milioane de lei, dar nefolosite. Autoritățile invocă birocrația excesivă și constructorii neserioși ca motive pentru această situație. Statisticile arată că 1 din 4 elevi români merge la ore în schimburi din cauza supraaglomerării, iar problema se regăsește în multe zone ale țării.
La Școala Gimnazială nr. 13 din Timișoara, nevoia de spațiu este evidentă. Deși un nou corp de clădire a fost recepționat toamna trecută, elevii nu pot învăța în el deoarece școala nu a intrat oficial în posesia clădirii. Aceasta nu are încă autorizație de la ISU și de la DSP.
Directorul adjunct al școlii, Liane Iorgoaia, subliniază: „Dorința noastră este să treacă acești copii să învețe într-o școală nouă. Nu ține de noi acest lucru, asta este birocrația, probabil, în România!” Părinții au strâns semnături și au făcut o petiție pentru a rezolva situația, exprimându-și dezamăgirea față de faptul că, deși există un corp nou, utilat și dotat, elevii sunt nevoiți să învețe în module.
O altă unitate de învățământ, Școala Gimnazială nr. 30 din Timișoara, se confruntă cu aceeași problemă. Clădirea nouă rămâne închisă, iar șantierul a fost abandonat de constructor cu un an în urmă. Continuarea lucrărilor necesită o nouă licitație.
Directorul adjunct al acestei școli, Ionela Fofiu, exprimă frustrarea: „Simțim frustrare pentru că suntem atât de aproape, 70-80%. Să vezi corpurile de clădire gata…” Învățătoarea Rocsanda Căprărescu adaugă: „Copiii au de suferit din acest punct de vedere, adică spațiul lor exterior s-a limitat considerabil.”
Autoritățile continuă să dea vina pe birocrație și pe constructorii neserioși. Primarul municipiului Timișoara, Dominic Fritz, recunoaște: „Este frustrant, într-adevăr, pentru că ne împotmolim în hârtii, în timp ce copiii învață în containere.” Supraaglomerarea orelor de curs și programul în schimburi sunt în continuă creștere, ceea ce evidențiază o problemă persistentă în sistemul educațional românesc.
