Creșterea populației de balene cu cocoașă în New York Bight
Balenele cu cocoașă au început să apară tot mai frecvent în largul Manhattanului, unde beneficiază de o abundență de hrană, dar se confruntă cu riscuri majore din partea vaselor comerciale care navighează zilnic în zonă. Specialiștii avertizează că New York Bight, un areal marin de dimensiunea Elveției, a devenit o zonă de coliziune între mamiferele marine și traficul naval intens.
Confruntarea între balene și vasele maritime
Recent, un pui de balenă cu cocoașă, cunoscut sub numele de NYC0318, a fost observat de turiști pe puntea vasului de croazieră American Princess, unde a ieșit la suprafață pentru a se hrăni cu mii de pești mici. Chris St. Lawrence, naturalist și director de comunicare la Gotham Whale, a subliniat că, în timp ce se hrănesc, balenele devin distrase și nu se feresc de bărci.
Creșterea numărului de balene și riscurile asociate
În 2012, Gotham Whale monitoriza doar cinci balene cu cocoașă, iar în prezent numărul acestora a crescut la 470, majoritatea fiind tineri atrași de hrana din New York Bight. Problema majoră este că aceste zone de hrănire se suprapun cu rutele navelor comerciale, inclusiv cargouri, petroliere și vase de croazieră. Danielle Brown, directoare de cercetare la Gotham Whale, a remarcat că mulți oameni nu conștientizează prezența balenelor în zonă.
Factori periculoși și impactul schimbărilor climatice
Lesley Thorne, specialist în științe marine, a semnalat că revenirea populației de balene cu cocoașă, schimbările climatice și pătrunderea acestora în coridoarele de navigație creează o „furtună perfectă de evenimente”. Deși balenele cu cocoașă au fost scoase în 2016 de pe lista speciilor protejate, același an a marcat o creștere a cazurilor de eșuare și deces pe coasta estică a SUA, iar în 2017, NOAA a declarat un „Eveniment de mortalitate neobișnuită” care rămâne deschis.
Cauzele mortalității și soluțiile propuse
Cercetările indică faptul că coliziunile cu navele sunt principala cauză de mortalitate, urmate de prinderea în plasele de pescuit. În plus, încălzirea rapidă a apelor atrage balenele mai aproape de coastă, crescând interacțiunile cu navele. Janet Coit, fost administrator adjunct al NOAA, a explicat că apele mai calde afectează productivitatea oceanului, determinând balenele să se apropie de țărm.
Deși soluțiile teoretice includ devierea rutelor navale și reducerea vitezei navelor, implementarea acestora se dovedește dificilă. Limitarea vitezei la 10 noduri ar putea reduce semnificativ riscurile, dar restricțiile actuale sunt sezoniere și se aplică doar navelor mai mari de 20 de metri. O propunere din 2025 de extindere a acestor măsuri a fost retrasă din cauza opoziției din partea operatorilor maritimi.
Concluzie
Protecția balenelor cu cocoașă în New York Bight este o provocare complexă, care necesită schimbări în comportamentul maritim și o conștientizare mai mare a riscurilor asociate cu traficul naval. Fără măsuri eficiente, viitorul acestor mamifere marine rămâne incert.
