Licitația pentru extinderea liniei de metrou M4 din București
Licitația pentru extinderea liniei de metrou M4, secțiunea Gara de Nord – Gara Progresul, este în desfășurare, iar în această perioadă sunt evaluate ofertele depuse de constructori. Trei asocieri formate din mai multe companii au participat la licitație, printre care se numără și două companii bulgărești controversate.
Una dintre acestea, GP Group, se află în centrul unui dosar de corupție instrumentat de procurorii europeni, iar cealaltă, Trace Group Hold, a mai fost anchetată în România în trecut.
Detalii despre proiect
Guvernul a adoptat un proiect prin care a stabilit „indicatorii tehnico-economici” ai proiectului pentru extinderea liniei de metrou M4. Noul tronson va avea o lungime de 12 kilometri, va conține 13 stații și un depou suprateran nou construit. Valoarea totală a investiției este de 17 miliarde lei, fonduri ce provin din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat. Lucrările sunt estimate să dureze 50 de luni.
Participanții la licitație
Licitația a fost lansată de Primăria Sectorului 4 și are o valoare de 11 miliarde lei, fiind împărțită în două loturi: Gara de Nord – Eroii Revoluției 2 și Eroii Revoluției – Gara Progresul. Etapa de „evaluare financiară” a licitației se va încheia pe 30 august 2025.
Prima asociere este condusă de compania turcă GÜLERMAK, iar a doua de Construcții Erbașu, alături de Concelex și BogArt. A treia asociere este formată din Dogus (Turcia), GP Group (Bulgaria) și Trace Group (Bulgaria).
Controversele companiilor implicate
GP Group este reprezentată la licitație de Ștefan Totev, al cărui nume a fost implicat într-o anchetă a Parchetului European, legată de corupție pe fonduri europene, cu un prejudiciu de 94,5 milioane de euro. Totev a falsificat un document necesar pentru câștigarea unei licitații publice în Bulgaria.
GP Group a fost asociată cu scandalul „GPGate”, unde s-au descoperit nereguli în achizițiile publice, inclusiv facturarea unor prețuri maxime și utilizarea unor cantități mai mici de materiale decât cele raportate. De asemenea, procurorii bulgari au demarat investigații asupra managerilor companiei pentru spălare de bani.
Trace Group Hold a fost anchetată în România pentru excavarea fără licență în cazul construcției autostrăzii Ploiești-Buzău. Compania a fost implicată într-o tragedie în 2018, soldată cu 20 de morți, din cauza unor probleme la execuția drumului realizat de aceasta.
