Helsinki, un exemplu de siguranță rutieră
Capitala Finlandei, Helsinki, se bucură de o realizare remarcabilă în ceea ce privește siguranța rutieră, raportând un an întreg fără victime în accidente rutiere. Această statistică pozitivă a fost anunțată de autoritățile municipale, care au subliniat că, deși numărul deceselor din accidente rutiere este în scădere în întreaga Uniune Europeană, Helsinki a reușit o performanță unică.
Contextul european
În 2023, 7.807 europeni și-au pierdut viața în accidente rutiere în orașele din UE. De exemplu, în Berlin au fost raportate 55 de decese, iar în regiunea Bruxelles au murit nouă persoane în accidente similare. În ciuda dimensiunilor sale reduse, cu aproximativ 690.000 de locuitori, zona metropolitană a Helsinki găzduiește în jur de 1,5 milioane de persoane.
Factori de succes
Roni Utriainen, inginer de trafic în cadrul Diviziei de Mediu Urban din Helsinki, a explicat că realizarea de a nu avea victime se datorează mai multor factori, printre care limitarea vitezei. Statistica arată că riscul de deces al pietonilor scade la jumătate atunci când viteza de impact a vehiculelor este redusă de la 40 la 30 km/h. Astfel, autoritățile au impus limite de viteză stricte în majoritatea zonelor rezidențiale și în centrul orașului, începând din 2021, cu ajutorul a 70 de noi radare și a unei strategii bazate pe politica națională „Vision Zero”, care urmărește eliminarea accidentelor rutiere mortale.
Politici de mobilitate și infrastructură
Investițiile în infrastructura pentru pietoni și bicicliști au fost, de asemenea, esențiale. Helsinki dispune de o rețea extinsă de piste pentru biciclete, de peste 1.500 de kilometri, și a îmbunătățit transportul public prin introducerea autobuzelor ecologice și autonome. Aceste măsuri au dus la o reducere semnificativă a utilizării autovehiculelor și, implicit, a accidentelor grave.
Statistici și rezultate
Între 2003 și 2023, numărul accidentelor rutiere din Helsinki a scăzut dramatic, de la 727 la doar 14. Această tendință pozitivă a atras atenția Comisiei Europene, care subliniază necesitatea reducerii accidentelor fatale pe șosele la nivelul statelor membre, având ca obiectiv reducerea la jumătate a deceselor cauzate de accidente până în 2030.
Concluzie
Succesul Helsinki în reducerea accidentelor rutiere servește ca un model pentru alte capitale europene, demonstrând că prin politici eficiente de mobilitate și infrastructură, siguranța rutieră poate fi semnificativ îmbunătățită.
