Pisica care a schimbat regulile jocului în transportul feroviar din Franța
Compania de transport feroviar din Franţa, SNCF, a decis că trenurile pot întârzia plecarea cu maximum 20 de minute în cazul în care un animal de companie ajunge sub un tren staţionat în gară. Aceasta este o nouă regulă ce a fost adoptată după mai bine de doi ani de deliberări, în urma unui incident tragic cu pisica Neko, ucisă de tren în gara Paris-Montparnasse în ianuarie 2023.
Cazul lui Neko a evidențiat lipsa unui protocol oficial pentru gestionarea situațiilor în care animalele scapă și ajung pe șine. În ciuda solicitărilor proprietarelor pisicii de a amâna plecarea trenului Paris-Bordeaux, care transporta 800 de pasageri, trenul s-a pus în mișcare, provocând moartea pisicii, care, conform SNCF, „nu a putut fi observată”. Incidentele din jurul acestui caz au generat o reacție puternică din partea opiniei publice și a organizațiilor de protecție a animalelor, precum Fundația Brigitte Bardot, care a adresat întrebarea: „Nu vă este ruşine?”.
Ministrul de Interne de la acea vreme, Gérald Darmanin, s-a declarat „extrem de şocat” de incident. Proprietarele lui Neko, mamă și fiică, au acționat în judecată SNCF Voyageurs, câștigând fiecare câte 1.000 de euro daune morale în prima fază a procesului, înainte ca societatea să fie achitată în urma apelului.
Ministrul Transporturilor de atunci, Clément Beaune, a solicitat oficial directorului general al SNCF să analizeze opțiunile pentru actualizarea procedurilor interne și îmbunătățirea gradului de conștientizare și formare a personalului în legătură cu aceste probleme.
Noua notă cu instrucțiuni, distribuită angajaților SNCF, stabilește clar procedura de urmat în cazurile în care un animal ajunge sub o garnitură. Conform protocolului, personalul SNCF are la dispoziție 10 minute pentru a „clarifica orice îndoieli” și a încerca să găsească animalul pe peron. Dacă este observat, se alocă maximum 10 minute pentru a convinge animalul să iasă fără a intra în zona periculoasă. Dacă animalul nu este găsit, garnitura primește ordin să plece, dar cu viteză redusă, pentru a-i oferi o ultimă șansă de a scăpa de sub tren.
