Planul inovator al Ucrainei privind utilizarea dronelor
Sute de drone kamikaze ucrainene au zburat spre Moscova în ultimele săptămâni. Deși niciuna nu a ajuns în capitala rusă, efectul asupra orașului și asupra întregii țări a fost semnificativ. Dronele ucrainene au forțat închiderea temporară a cel puțin 217 aeroporturi din Rusia de la 1 ianuarie, conform publicației ruse independente Novaya Gazeta Europe, care a citat date de la agenția aviatică de stat a Rusiei, Rosaviatsia. Această cifră depășește deja totalul combinat pentru toate anii 2023 și 2024, evidențiind capacitatea tot mai mare a Kievului de a exercita presiuni asupra Rusiei, chiar și în zone îndepărtate de granița cu Ucraina.
Purtătorul de cuvânt al Diviziei de Sud a Armatei de Apărare a Ucrainei, Serhii Bratchuk, a declarat că creșterea numărului de perturbări reflectă o schimbare strategică în campania de drone a Ucrainei. „Moscova este cel mai mare hub aviatic din Federația Rusă – zborurile merg peste tot, nu numai în Rusia, ci în întreaga lume”, a afirmat el. „Este vorba despre potențiala dezintegrare a regiunilor rusești și slăbirea controlului intern”.
Creșterea numărului de drone care vizează Moscova
În perioada premergătoare zilei de 9 mai, au avut loc trei nopți de raiduri cu drone ucrainene, ceea ce a forțat Rosaviatsia să impună restricții temporare de zbor, perturbând planurile de călătorie pentru cel puțin 60.000 de pasageri, conform Asociației turoperatorilor din Rusia. După o perioadă de calm, un alt val de atacuri a avut loc. Ministerul rus al Apărării a raportat că 485 de drone ucrainene au fost doborâte în ultimele trei zile, între 20 și 22 mai, dintre care 63 deasupra regiunii Moscova. În noaptea de 23 mai, atacurile au continuat, obligând aeroporturile Vnukovo, Domodedovo și Zhukovski din Moscova să își suspende operațiunile din cauza a șase drone care „zburau spre Moscova”, a declarat primarul orașului, Serghei Sobianin.
Costurile războiului pentru populația rusă
Bratchuk a subliniat că aviația nu este o industrie ieftină, iar pierderile sunt suportate de aeroporturi și companiile aeriene, având un efect psihologic asupra pasagerilor și clienților de transport marfă. „Populația rusă trebuie să plătească pentru acest război”, a spus Bratchuk. „Dormitul în corturi la aeroport nu este cel mai mare preț, dar afectează moralul”.
Deși experții au declarat că costurile economice imediate pentru Rusia rămân gestionabile, sugerând că obiectivul principal al campaniei nu este de a perturba economia, Bratchuk a adăugat că tactica forțează sistemele rusești de apărare aeriană să fie într-o stare constantă de alertă. „Chiar și cea mai mică țintă aeriană trebuie să declanșeze un răspuns complet al apărării aeriene”, a afirmat el.
Impactul asupra apărării aeriene ruse
Rețeaua de apărare stratificată a Rusiei se află sub presiune vizibilă din cauza campaniei de ani de zile a Ucrainei, care vizează producția de petrol a Rusiei, în încercarea de a priva Kremlinul de fonduri pentru invazia sa. Țintirea Moscovei și a regiunilor înconjurătoare cu un număr tot mai mare de drone ar putea subția și mai mult apărarea aeriană a Rusiei. Bratchuk a menționat că, cu unitățile de apărare aeriană ale Rusiei forțate să reacționeze la fiecare amenințare aeriană, Kievul testează limitele capacității Kremlinului de a-și proteja propriul teritoriu, o tactică care ar putea pregăti terenul pentru lovituri viitoare cu o precizie mai mare și o penetrare mai profundă. „Prioritățile de acum sunt oarecum diferite”, a concluzionat Bratchuk.
