Planurile Guvernului pentru Finanțarea Proiectelor prin Programul SAFE
Guvernul României propune finanțarea unor proiecte importante prin programul european SAFE, destinat sprijinirii statelor în investiții în apărare, cu un buget total de 150 de miliarde de euro. Printre aceste proiecte se numără Portul Constanța și două șosele care vor conecta România de Ucraina și Republica Moldova.
Detalii despre Proiectele de Infrastructură
Proiectele incluse sunt 118 kilometri din Autostrada Moldovei și aproape 90 de kilometri din Autostrada Unirii. În prezent, șoferii pot circula pe circa 103 kilometri din Autostrada Moldovei, între Ploiești și Mizil, și între Buzău și Focșani. Autoritățile promit că, până la finalul verii viitoare, circulația va fi posibilă integral pe autostradă de la Ploiești până la Pașcani.
Perspectivele Lucrărilor
De la Pașcani la Suceava, Guvernul intenționează să finanțeze lucrările prin programul SAFE. Aceștia consideră că cei 117,7 kilometri sunt importanți atât din punct de vedere militar, cât și economic. Lucrările de la Pașcani la Suceava au un constructor desemnat, însă contractele, cu o valoare de aproximativ 6 miliarde de lei, nu au fost încă semnate din lipsa aprobării financiare din partea Ministerului de Finanțe. De asemenea, studiul de fezabilitate pentru segmentul de la Suceava la Siret a fost aprobat recent.
Proiectul Autostrăzii Unirii
Guvernul va solicita, de asemenea, fonduri din programul SAFE pentru o porțiune din Autostrada Unirii, ce leagă Târgu Mureș de granița cu Republica Moldova. Aceasta va acoperi segmentul dintre Târgu Neamț și Ungheni, având o lungime de circa 89 de kilometri, cu o valoare estimată de 20,3 miliarde de lei. Licitațiile pentru această porțiune au fost lansate, însă nu au fost desemnați constructori.
Contextul European și Necesitatea Acestor Investiții
Propunerile Guvernului vin în contextul în care comisarul european pentru transporturi a avertizat că infrastructura actuală a Uniunii Europene nu este adecvată pentru o apărare eficientă în fața unei eventuale invazii ruse. Aceasta nu a fost proiectată pentru transportul echipamentelor grele, iar problemele precum blocajele în tuneluri sau prăbușirile podurilor pot afecta grav mobilizarea rapidă a forțelor armate.
În concluzie, inițiativele Guvernului pentru dezvoltarea infrastructurii prin programul SAFE sunt esențiale pentru consolidarea capacității de apărare a Uniunii Europene, subliniind importanța interconectării eficiente a statelor membre în fața provocărilor actuale de securitate.
