Critici la adresa noii programe de Limba și Literatura Română
Noua programă de Limba și Literatura Română pentru clasa a IX-a a fost subiectul unor critici severe, fiind considerată de Luciana Antoci, consilier pe probleme de educație al premierului Ilie Bolojan, ca având un nivel de dificultate disproporționat. Antoci afirmă că această programă este mai potrivită pentru studenții de la Facultatea de Litere decât pentru elevii de liceu.
Necesitatea adaptării curriculului
Luciana Antoci a explicat că noul curriculum nu răspunde nevoilor elevilor care abia intră în liceu, aceștia având nevoie de teme care să rezoneze cu preocupările și frământările specifice vârstei lor. Conform acesteia, scopul principal al studiului limbii și literaturii române în clasa a IX-a ar trebui să fie cultivarea curiozității pentru lectură și construirea unei culturi generale solide.
Analfabetismul funcțional, un fenomen alarmant
Antoci, fost inspector general al ISJ Iași, a subliniat importanța unei programe moderne și flexibile care să îmbine gustul estetic cu acumularea de cunoștințe relevante. Argumentul său principal se axează pe fenomenul analfabetismului funcțional, care a atins un nivel de alarmă, conform testărilor internaționale PISA.
Reacția școlii față de analfabetismul funcțional
Consiliera consideră că școala are obligația de a răspunde imediat pentru a diminua și controla acest fenomen social major. Rezultatele testărilor internaționale arată că analfabetismul funcțional este o problemă serioasă care afectează segmentul de vârstă vizat de aceste evaluări.
Concluzie
Criticile aduse noii programe de Limba și Literatura Română subliniază necesitatea de a adapta curriculumul la nevoile elevilor, având în vedere impactul semnificativ al analfabetismului funcțional asupra tinerilor din România.
