Restricții pentru tinerii șoferi
În Parlament a fost depus un proiect de lege care interzice șoferilor începători să conducă mașini puternice. Inițiatorul legii își propune să limiteze accesul șoferilor cu permis de conducere de mai puțin de doi ani la vehicule cu motoare puternice, având la bază datele statistice ale Ministerului Afacerilor Interne (MAI). Aceste date arată că un număr semnificativ de accidente rutiere grave sunt provocate de tineri șoferi.
Accidentele rutiere și impactul tinerilor șoferi
În 2023, dintr-un total de 4.526 de accidente grave, 781 au fost cauzate de tineri cu vârsta de până la 22 de ani, reprezentând peste 17% din total. În 2024, numărul accidentelor grave a scăzut la 4.234, dar ponderea tinerilor a rămas similară, cu aproape 700 de cazuri, adică 16,5% din total.
Detalii despre noua lege
Noua lege propune ca șoferii cu permis de conducere de categoria B care au o vechime mai mică de doi ani să nu poată conduce vehicule cu un raport putere/masă care depășește 0,075 kW/kg, echivalent cu 100 de cai-putere la fiecare 1.000 de kilograme. De exemplu, un șofer cu permis de mai puțin de doi ani nu va putea conduce o mașină de 1,5 tone cu mai mult de 150 de cai putere.
Interdicții pentru conducătorii sub 21 de ani
Parlamentul discută, de asemenea, o altă lege care interzice tinerilor sub 21 de ani accesul la mașini cu motoare de peste 100 de cai putere. Această inițiativă a fost adoptată de Senat și se află acum în dezbaterea Camerei Deputaților. Conducătorii cu vârsta de până la 21 de ani, care au o experiență de conducere mai mică de un an, nu vor putea conduce vehicule care depășesc puterea menționată.
Procedura de adoptare și implicații
Pentru a fi implementate, propunerile legislative trebuie să fie votate de Parlament, ratificate de Președintele României și publicate în Monitorul Oficial. Până la adoptarea acestor legi, șoferii începători pot conduce orice mașină, dar trebuie să respecte Codul Rutier.
Concluzie
Aceste măsuri legislative au scopul de a spori siguranța rutieră și de a reduce numărul accidentelor provocate de șoferi neexperimentați, promovând un mediu de conducere mai sigur pentru toți participanții la trafic.
