Restricțiile la lichide în bagajele de mână ar putea dispărea în UE
Comisia Europeană a autorizat instalarea pe aeroporturile din Uniunea Europeană a scanerelor care permit pasagerilor să transporte în bagajele de mână recipiente cu lichide cu un volum mai mare de 100 de mililitri. Aceasta ar elimina și obligația de a scoate dispozitivele electronice din bagaje la controlul de securitate.
Aeroporturile din România se adaptează
Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj deține scanere care necesită actualizări de soft din partea companiei producătoare pentru a îndeplini noile condiții. Directorul aeroportului, David Ciceo, a menționat că nu poate estima un termen pentru finalizarea acestor actualizări.
Aeroportul Internațional Craiova este primul din țară dotat cu echipamente de scanare a lichidelor de până la 2 litri și a echipamentelor electronice. Din 1 septembrie 2024, Comisia Europeană a reintrodus restricții cu privire la transportul lichidelor în bagajele de mână, supunând toate echipamentele din această categorie unui nou set de teste pentru certificare. Purtătorul de cuvânt al Aeroportului Craiova, Oana Răducănoiu, a declarat că echipamentele DETECT 1000, deținute de aeroport, sunt în curs de re-certificare.
Investiții în tehnologie
Aeroportul Internațional Maramureș a achiziționat două scanere ce vor fi instalate în noul terminal de pasageri, cu o valoare a investiției de aproximativ 500.000 de lei. Aeroportul Internațional Satu Mare a decis să investească în modernizarea infrastructurii, având un trafic anual de pasageri insuficient pentru a justifica achiziționarea de scanere avansate.
La Aeroportul Internațional Târgu Mureș, achiziția echipamentelor de control de securitate a fost finalizată în anul 2024, însă utilizarea acestora depinde de recertificarea de către Comisia Europeană. Aeroportul Internațional „Traian Vuia” din Timișoara se confruntă cu aceleași restricții, așteptând resoftarea echipamentelor de verificare.
Provocări și soluții viitoare
Comisia Europeană a lucrat pentru a ridica restricțiile privind lichidele și electronicele, colaborând cu Conferința Europeană a Aviației Civile (ECAC) pentru dezvoltarea soluțiilor tehnice. O soluție testată cu succes a fost aprobată în iunie 2025, iar producătorii de echipamente trebuie să supună echipamentele testelor pentru a obține aprobarea ECAC. Odată ce echipamentele primesc aprobarea, acestea pot fi utilizate în aeroporturi, ceea ce ar putea avea loc în curând.
Concluzie
Ridicarea restricțiilor la transportul lichidelor în bagajele de mână ar putea îmbunătăți semnificativ experiența pasagerilor, dar implementarea noilor tehnologii și certificările necesare reprezintă un proces complex pentru aeroporturile din România.
