Un acord esențial pentru dezvoltarea infrastructurii regionale
Bulgaria, Grecia și România au semnat, pe 3 decembrie, la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care va impulsiona dezvoltarea axei de transport ce va lega Marea Egee de Marea Neagră. Memorandumul stabilește cooperarea dintre cele trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și deschide calea pentru investiții majore în infrastructura rutieră, feroviară și fluvială. Acordul a fost semnat de vicepremierul și ministrul transporturilor din Bulgaria, Grozdan Karadjov, ministrul alternativ al transporturilor din Grecia, Konstantinos Kyranakis, și secretarul de stat în Ministerul Transporturilor din România, Ionuț Cristian Săvoiu.
Importanța fluviului Dunărea
Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul Comisiei Europene, subliniind că proiectul va îmbunătăți conectivitatea în sud-estul Europei. Grozdan Karadjov a declarat că ideea unei axe nord-sud a fost neglijată timp de mulți ani, iar noul acord deschide oportunități pentru rute comerciale noi și îmbunătățește securitatea și mobilitatea pe continent. El a subliniat că fluviul Dunărea trebuie să devină o infrastructură integrată care unește economii și state.
Construirea celor trei poduri
Un aspect central al memorandumului este construirea a trei noi poduri peste Dunăre, esențiale pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria, dar și pentru fluxurile comerciale europene. Aceste poduri includ un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, unul la Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile consideră aceste investiții ca având relevanță continentală, menționând că vor reduce blocajele de frontieră și vor asigura rute alternative de transport.
Modernizarea coridoarelor de transport
Planul de acțiune atașat memorandumului detaliază trei direcții majore de modernizare a transportului, toate orientate pe axa sud-nord. Primul traseu leagă Atena, Sofia, Vidin, Calafat, București și se extinde spre Europa Centrală. Al doilea traseu pleacă din Salonic și Alexandroupolis, traversează Svilengrad, Ruse și ajunge la București, continuând spre Ucraina și Moldova. Al treilea traseu conectează Alexandroupolis, Burgas, Varna și Constanța, unind direct Marea Egee cu Marea Neagră.
Finanțare și parteneriate pentru accelerarea lucrărilor
Bulgaria, Grecia și România intenționează să folosească finanțările disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și să exploreze parteneriate public-private pentru a grăbi implementarea proiectelor. Vicepremierul Karadjov a subliniat că obiectivul principal este crearea unei infrastructuri strategice eficiente care să răspundă cerințelor de transport europene. Memorandumul are potențialul de a schimba fundamental conectivitatea în regiune, oferind Europei reziliența necesară în contextul geopolitic actual.
Concluzie
Acordul semnat între Bulgaria, Grecia și România pentru construirea celor trei poduri peste Dunăre reprezintă un pas important în dezvoltarea infrastructurii regionale, cu implicații semnificative pentru conectivitatea și mobilitatea economică în sud-estul Europei.
