România, un exemplu nedorit în NATO: Importanța căilor ferate pentru mobilitatea Alianței și pentru contracararea Rusiei.

Daniel
Moderator Daniel
6 Min Citire
Sursa foto: The Entertainment Photo

România, un exemplu nedorit în NATO: Importanța căilor ferate pentru mobilitatea Alianței și pentru contracararea Rusiei

Europa trebuie să-și dezvolte o infrastructură feroviară eficientă pentru a spori capacitatea de reacție și transport rapid al trupelor NATO, a declarat generalul Ben Hodges, fost comandant al trupelor SUA în Europa. Într-un interviu, generalul american a povestit despre o întâmplare din România, când transportul tehnicii grele pe calea ferată a fost singura soluție pentru a traversa Carpații, din cauza proastei infrastructuri rutiere din țară.

„Am devenit interesat în mobilitatea militară prin 2015-2016, când SUA au început să desfășoare mici unități în Estonia, Letonia, Lituania și Polonia, ca parte a prezenței înaintate a NATO”, a spus Hodges. El a subliniat dificultățile întâmpinate în transportul echipamentelor militare, amintind o discuție cu un comandant de unitate care se plângea de birocrația necesară pentru a muta piese de schimb dintr-o țară în alta.

Generalul a menționat că această situație reflectă „o problemă majoră” în privința transportului militar pe calea ferată în Europa. „Calea ferată se dovedește a fi crucială în transportul echipamentelor grele în locuri în care altfel ar fi dificil de transportat. Transportul unui vehicul militar greu peste munții Carpați în România nu s-a putut face pe șosea. Aici, singura opțiune a fost calea ferată”, a explicat el.

Hodges a identificat trei factori esențiali pentru îmbunătățirea transportului trupelor NATO în Europa: piedicile de ordin juridic sau diplomatic, starea infrastructurii feroviare și capacitatea de transport. „Nu are legătură cu cât de repede circulă trenul propriu-zis, ci cu cât de repede poți să muți un lucru din punctul A în punctul B”, a subliniat generalul.

Publicitate
Ad Image

El a propus crearea unui „Schengen militar” pentru a facilita transportul militar între țările NATO. În plus, Hodges a declarat că infrastructura devine „inadecvată, cu cât mergi mai mult spre Est”. El a caracterizat starea infrastructurii din România ca fiind „jalnică”, subliniind dificultățile în transportul rapid al trupelor NATO pentru a respinge un atac rusesc.

Generalul a dat exemplul dificultăților întâmpinate în transportul unui sistem Patriot, care devine foarte complicat dacă pe traseu există poduri sau tuneluri inadecvate. De asemenea, a menționat că țările baltice au ecartament pe sistem sovietic, de 1520 mm, în timp ce restul Europei, inclusiv România, are ecartament standard, de 1435 mm. Aceasta a dus la dificultăți logistice care reduc drastic mobilitatea trupelor NATO, iar țările europene încearcă să finalizeze proiectul „Rail Baltica” pentru a rezolva aceste probleme.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *