Rusia colaborează cu un constructor auto francez pentru a avertiza companiile vestice
Renault a ieșit de pe piața rusă în 2022, vânzându-și activele pentru o singură rublă. Recent, fostul partener rus al companiei, Avtovaz, a anunțat că producătorul auto francez ar putea fi nevoit să plătească 112,5 miliarde de ruble, echivalentul a circa 1,3 miliarde de dolari, dacă dorește să revină pe piața rusă după încheierea războiului. Această condiție subliniază că firmele străine care doresc să revină pe piață se pot confrunta cu cerințe mari de despăgubire.
Maxim Sokolov, CEO-ul Avtovaz, a declarat că atât compania, cât și statul rus au investit 112,5 miliarde de ruble în afacere de la ieșirea Renault până în 2025. „Este clar că aceste investiții vor trebui rambursate cumva la întoarcere”, a afirmat Sokolov, conform agenției de știri de stat TASS.
În contextul relațiilor internaționale, președintele american, Donald Trump, a semnalat dorința SUA de a se reconcilia cu Moscova, ceea ce a stimulat discuțiile recente despre revenirea pe piață a companiilor occidentale, inclusiv Renault. În 2022, Renault a vândut pachetul său de 67,6% din Avtovaz statului rus, având opțiunea de a-și răscumpăra activele în termen de șase ani. De asemenea, compania a suferit o pierdere de 2,2 miliarde de euro de la ieșirea de pe piață.
Un purtător de cuvânt al Renault a declarat că firma „nu prevede nicio schimbare pe termen scurt” în ceea ce privește revenirea pe piața din Rusia și nu a comentat declarațiile lui Sokolov.
David Szakonyi, profesor asociat de științe politice și afaceri internaționale la Universitatea George Washington, a subliniat că comentariile lui Sokolov cu privire la despăgubiri ar trebui luate în serios, având în vedere că oficialii ruși s-au poziționat similar. „Permiterea liberă a reîntoarcerii companiilor străine le va diminua fluxurile de profit și va face viața mult mai competitivă, așa că, dacă acest lucru se va întâmpla, Rusia vrea un fel de compensație pentru liberalizarea pieței sale”, a afirmat Szakonyi.
Comentariile lui Sokolov reflectă o retorică similară din partea altor oficiali ruși, precum Anton Alikhanov, ministrul rus al industriei și comerțului, care a precizat că Rusia „nu așteaptă pe nimeni cu brațele deschise” și că va exista „un preț de plătit pentru deciziile trecute”. Această retorică sugerează că Rusia va continua să utilizeze o abordare dură în negocierile cu companiile care doresc să se întoarcă.
Conform unei baze de date a Școlii de Economie din Kiev, 475 de companii străine au părăsit complet piața rusă în urma conflictului din Ucraina. Analiștii avertizează că, deși Rusia reprezintă o piață mare, companiile occidentale ar putea fi precaute în ceea ce privește întoarcerea în țară, chiar dacă sancțiunile vor fi ridicate.
Economia Rusiei se confruntă cu probleme semnificative în timpul războiului, inclusiv inflație ridicată, volatilitate valutară și o rată mare a dobânzilor. De asemenea, preocupările legate de statul de drept și siguranța sub conducerea președintelui Vladimir Putin rămân relevante. Szakonyi a subliniat că, deși Rusia afirmă că este deschisă să facă din nou afaceri, nu a demonstrat nicio schimbare semnificativă în politică și retorică, ceea ce ar putea descuraja investitorii să riște prin revenirea în Rusia.
