Semințele de floarea-soarelui: Elixirul energizant pentru piloții bombardierelor B-2
Înainte de a se urca în cockpitul bombardierului „stealth” B-2 Spirit al Forțelor aeriene americane pentru misiuni care pot dura peste 40 de ore, piloții trec printr-o pregătire de mai multe săptămâni, axată nu doar pe planurile de zbor, ci și pe regimul alimentar. Acest avion, cu un cost de 2 miliarde de dolari, construit de Northrop Grumman, a avut un rol important în lansarea loviturilor asupra siturilor nucleare ale Iranului.
În timpul misiunilor intercontinentale, care pot dura aproape două zile, este esențial ca piloții să fie conștienți de modul în care alimentația le afectează vigilența și digestia. Generalul Steve Basham, care a pilotat B-2 timp de nouă ani, a subliniat importanța educației nutriționale, menționând: „Facem studii cu privire la somn, urmăm o educație nutrițională pentru a învăța cum ne influențează mâncarea starea de alertă și somnul”.
Piloții sunt instruiți să acorde atenție alimentelor consumate pentru a evita problemele digestive, având în vedere că avionul dispune de o singură toaletă chimică. Felul obişnuit de mâncare al lui Basham este sandvișuri cu carne de curcan pe pâine de grâu, fără brânză, descriind mâncarea ca fiind „cât mai fad posibil”.
B-2, având o anvergură a aripilor de 52,4 m, poate zbura 6.000 de mile marine fără realimentare, însă majoritatea misiunilor necesită realimentări multiple în aer, ceea ce devine din ce în ce mai dificil pe măsură ce oboseala se instalează. Realimentarea se face în orb, iar piloții se bazează pe indicii vizuale pentru a se alinia corect cu aeronavele cisternă.
Cabina de pilotaj a B-2 include o mică zonă în spatele scaunelor, unde piloții se pot întinde pe un pat de campanie. Semințele de floarea-soarelui sunt un aliment preferat de unii piloți pentru a rămâne treji între mese. Costul unei ore de zbor pe un B-2 este de 65.000 de dolari.
În ciuda designului avansat care îl face invizibil radar, succesul B-2 depinde în mare măsură de performanța umană. Echipajul format din două persoane înlocuiește echipele mai mari necesare pentru bombardierele mai vechi, precum B-1B și B-52, ceea ce le conferă o responsabilitate crescută în timpul misiunilor.
În timpul operațiunii Allied Force din 1999, avioanele B-2 au zburat 31 de ore dus-întors din Missouri până în Kosovo, atingând 33% din țintele stabilite în primele opt săptămâni. În Irak, B-2 au lansat 700 de tone de muniție în 49 de ieșiri. Forțele aeriene americane plănuiesc să înlocuiască flotele de B-2 și B-1 cu cel puțin 100 de B-21 Raider în următoarele decenii, costul de operare pentru un B-2 fiind de aproximativ 65.000 de dolari pe oră, comparativ cu 60.000 de dolari pentru B-1.
Basham a afirmat: „Piloții noștri dau impresia că este ușor, dar nu este deloc ușor. Misiunile complexe ale B-2 nu pot fi îndeplinite fără o gamă masivă de planificatori la sol și personal de mentenanță, care se asigură că dispunem întotdeauna de un avion bun.”
