Siguranța scaunului 11A dintr-un Boeing 787 Dreamliner
Supravieţuirea unui pasager, Ramesh Viswash Kumar, care a scăpat printr-o uşă de evacuare la câteva secunde după ce avionul Boeing 787 Dreamliner al companiei Air India s-a prăbuşit, a dus la speculaţii cu privire la locul său din avion, 11A, considerat de unii „mai sigur” decât celelalte. Incidentul a avut loc în timpul unei curse de la Ahmedabad spre Londra, ucigându-i pe toţi ceilalţi pasageri aflaţi la bord.
Experţii în aviaţie susţin că lucrurile nu sunt atât de simple, având în vedere configuraţiile diferite ale aparatelor de zbor și factorii complexi care afectează şansele de supravieţuire. Mitchell Fox, director al ONG-ului american Flight Safety Foundation, a declarat: „Fiecare accident este diferit şi este imposibil să preconizezi supravieţuirea în funcţie de locul din avion.”
Locul 11A, situat în apropierea unei ieşiri de urgenţă, a fost considerat „cel mai sigur loc din avion” în această situaţie particulară, conform lui Ron Bartsch, preşedintele firmei de consultanţă AvLaw Aviation Consulting. Totuşi, nu întotdeauna 11A va fi cel mai sigur, deoarece avioanele pot avea zeci de configuraţii diferite.
Un studiu publicat în 2007 în revista Popular Mechanics a arătat că pasagerii din partea din spate a avionului au şanse mai mari de supravieţuire, în timp ce alţii consideră că segmentul din dreptul aripilor oferă mai multă stabilitate. Apropierea de o ieşire de urgenţă poate oferi o oportunitate de evacuare rapidă, dar unele ieşiri pot fi blocate, cum a fost cazul ieşirilor de pe cealaltă parte a avionului în care se afla Viswash Kumar, care nu au putut fi deschise din cauza zidului clădirii peste care căzuse avionul.
În luna ianuarie a anului trecut, un incident cu un Boeing 737 MAX a evidenţiat importanţa siguranţei, când un panou s-a desprins în mijlocul zborului, dar, din fericire, nimeni nu ocupa locul afectat. Locurile dinspre culoar pot oferi o cale de evacuare mai rapidă, dar implică un risc mai mare de a fi lovit de bagaje căzute.
Experţii subliniază că atenţia acordată instructajului de siguranţă efectuat de însoţitorii de bord poate îmbunătăţi considerabil şansele de salvare. Respectarea indicaţiilor de evacuare, inclusiv lăsarea bagajelor în urmă, a fost un factor cheie în salvarea tuturor celor 379 de pasageri şi membri ai echipajului unui avion Japan Airlines în urma unui accident în luna ianuarie a anului trecut.
Instructajul de securitate include informaţii despre legarea corectă a centurii de siguranţă, poziţia corectă în caz de aterizare forţată şi direcţiile de evacuare. O sugestie utilă este numărarea rândurilor de scaune până la cea mai apropiată ieşire de urgenţă, o informaţie vitală în caz de fum sau vizibilitate scăzută.
În ciuda tragediilor precum prăbuşirea avionului Air India, designul aeronavelor a evoluat pentru a creşte probabilitatea ca pasagerii să se poată salva. Printre măsurile moderne pentru creşterea siguranţei pasagerilor se numără iluminarea podelei, detectarea incendiilor, stingătoare, materiale mai puţin inflamabile pentru cabină şi acces îmbunătăţit la ieşirile de urgenţă. Mitchell Fox a subliniat progresele remarcabile în designul cabinei avioanelor, care au îmbunătăţit supravieţuirea în accidentele aviatice.
