Impactul tarifelor impuse de Trump asupra industriei auto din Slovacia
Tarifele impuse de preşedintele american Donald Trump pentru importurile de automobile sunt aşteptate să afecteze puternic producătorii auto şi economiile din întreaga lume, iar Slovacia, supranumită „Detroitul Europei”, ar putea resimţi cel mai sever impact. Analiştii avertizează că această mică ţară europeană, fără ieşire la mare, va fi extrem de vulnerabilă la noile măsuri comerciale.
Trump urmează să anunţe detaliile noului pachet de tarife comerciale, iar un tarif de 25% pentru toate vehiculele importate va intra în vigoare începând de joi. De asemenea, Casa Albă a precizat că o taxă pentru piesele auto va fi implementată în luna mai. Anunţurile contradictorii ale preşedintelui au alarmat investitorii globali, directorii de corporaţii şi partenerii comerciali ai SUA.
Germania a criticat puternic decizia de a impune un tarif de 25% pentru importurile auto, considerând-o dăunătoare pentru SUA, Uniunea Europeană şi comerţul internaţional. Potrivit economiştilor de la banca olandeză ING, deşi Germania este cea mai expusă în termeni de valoare, Slovacia ar putea fi cea mai afectată în termeni de volum. Aceştia subliniază că industria auto germană, cu mari jucători precum Volkswagen, BMW, Mercedes şi Porsche, va fi puternic lovită, dar Slovacia, care găzduieşte mai multe fabrici auto, este cea mai expusă în funcţie de volumul total al exporturilor către SUA.
Slovacia produce cele mai multe automobile pe cap de locuitor din lume şi are o populaţie de doar 5,4 milioane de locuitori. Țara depinde semnificativ de comerțul cu SUA, sectorul auto reprezentând o parte importantă a exporturilor și generând indirect peste 250.000 de locuri de muncă.
Rico Luman de la ING a menționat că, înainte de intrarea în vigoare a tarifelor, s-a observat o accelerare a livrărilor de mașini către SUA, însă această tendință se va inversa odată cu aplicarea noilor taxe. El a adăugat că lanțurile de aprovizionare nu vor fi reconfigurate imediat din cauza incertitudinii ridicate pentru investitori, iar, dacă aceste tarife vor rămâne o perioadă mai lungă, producția ar putea începe să fie relocată în SUA.
Pe de altă parte, Slovacia rămâne competitivă din perspectiva costurilor de producție, salariile fiind considerabil mai mici decât în Germania. Astfel, companiile precum Volkswagen și Stellantis ar putea încerca să mențină un grad ridicat de utilizare a fabricilor din Slovacia pentru modelele cu motoare clasice, iar reculul exporturilor ar putea afecta și producția din alte părți ale Europei.
Vladimír Vaňo, economist-șef al think tank-ului Globsec din Bratislava, a descris perspectiva tarifelor impuse de Trump drept „îngrijorătoare” pentru Slovacia, subliniind că țara are „foarte puține” opțiuni pe termen scurt. Slovacia este al treilea cel mai mare exportator de autoturisme către SUA din Europa, cu exporturi de 4 miliarde de euro în 2023. Peste 73% din totalul exporturilor Slovaciei către SUA constau în automobile și piese auto, ceea ce o face extrem de vulnerabilă la noile tarife americane.
