Sondaj: Jumătate dintre români nu simt mândrie națională în prezent și afirmă că veniturile le ajung doar pentru nevoile de bază.

Daniel
Moderator Daniel
5 Min Citire
Sursa foto: The Entertainment Photo

Sondaj: Jumătate dintre români nu simt mândrie națională în prezent

Un român din doi nu resimte mândrie naţională în acest moment, iar nouă români din zece percep cei din jurul lor ca având o stare generală de iritare şi oboseală, conform unui studiu realizat de Reveal Marketing Research. Studiul urmărește starea actuală a românilor și evoluția acesteia în timp, comparativ cu datele din aceeași perioadă a anului 2022.

Potrivit studiului, 87% dintre români consideră că cei din jurul lor sunt mai nervoşi şi obosiţi ca oricând, însă jumătate dintre români au sentimente predominant pozitive în această perioadă. Dintre aceştia, 27% se declară optimişti şi energici, iar 23% spun că se simt relaxaţi, privind cu calm ceea ce se întâmplă în jur. Aceste atitudini sunt mai frecvente în rândul seniorilor (peste 60 de ani). Pe de altă parte, 32% dintre români recunosc că se enervează uşor, fenomen accentuat în special în rândul persoanelor din Generaţia Y (29-44 ani) – 38%.

Percepția asupra celor din jur

Majoritatea românilor descriu persoanele din jur ca fiind nervoase şi furioase (58%) sau obosite şi plictisite (29%). Discrepanţa dintre evaluarea propriei stări (50% sentimente negative) şi percepţia generală asupra celorlalţi (87% sentimente negative) sugerează o tendinţă de a evalua propria stare într-un mod mai favorabil decât pe cea a altora.

Românii se declară mulţumiţi de relaţiile cu familia şi prietenii (92%) şi de nivelul de dezvoltare personală atins (79%). Comparativ cu 2022, românii sunt uşor mai mulţumiţi de relaţiile interumane (+3%). Totuşi, satisfacţia faţă de carieră a scăzut semnificativ cu 7%, iar percepţia asupra situaţiei financiare s-a deteriorat cu 4%.

Publicitate
Ad Image

Principalele insatisfacţii: locul de muncă şi situaţia financiară personală

Sursele de satisfacţie din viaţa de zi cu zi a românilor provin din relaţiile interumane: 92% dintre aceștia sunt mulţumiţi de relaţiile cu familia şi prietenii, 79% de dezvoltarea personală, iar 76% de relaţiile sentimentale. Totuşi, persoanele cu venituri sub 3.000 de lei raportează un nivel mai scăzut de satisfacţie în viaţa de cuplu (63%).

Cele mai scăzute scoruri de satisfacţie se înregistrează în sfera profesională (locul de muncă – 65%) şi în cea economică (situaţia financiară personală – 59%). Percepţia asupra situaţiei economice a României este de 25%, iar asupra situaţiei politice de 24%. Aproximativ jumătate dintre români (51%) se simt mândri că sunt români, dar acest procent este semnificativ mai scăzut în rândul tinerilor: doar 35% dintre cei din Generaţia Z (18-28 ani) şi 42% dintre cei din Generaţia Y (29-44 ani) împărtăşesc acest sentiment.

Românii în faţa inflaţiei

Inflaţia ridicată a determinat românii să prioritizeze cheltuielile pentru acoperirea nevoilor de bază. 46% dintre aceștia sunt de acord că achiziţiile lor actuale sunt strict necesare pentru supravieţuire. În ultima lună, românii au cheltuit cel mai mult pe produse alimentare (89%), utilităţi (82%), produse de igienă personală (73%) şi medicamente sau suplimente (66%).

Cheltuielile s-au redus semnificativ pentru cărţi (16%), călătorii şi vacanţe (13%) sau produse destinate hobby-urilor (7%). Comparativ cu 2022, datele recente arată o creştere semnificativă a cheltuielilor pentru categoriile de bază, inclusiv produsele alimentare (+17%) şi utilităţile (+16%). Aceste evoluţii reflectă o orientare accentuată a consumului către necesităţile zilnice, în timp ce românii au cheltuit mai puţin pe produse cosmetice, articole pentru hobby-uri şi accesorii.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *