România, codașa Europei în educația copiilor
România se află pe ultimul loc în Europa în ceea ce privește abandonul școlar și dispune de unul dintre cele mai slab finanțate sisteme de educație din lume, conform raportului Education at a Glance 2025 al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
Investiții și rezultate în educație
Raportul compară investițiile și rezultatele elevilor din 38 de state membre, inclusiv Franța, Germania, Spania, Italia, Polonia, Ungaria, Bulgaria și Grecia, precum și din peste 10 state partenere, printre care SUA, Canada, Japonia, Coreea de Sud și Australia. Această ediție confirmă o realitate alarmantă pentru România: deși salariile profesorilor au crescut, lipsa investițiilor și a măsurilor de sprijin pentru copii și adolescenți contribuie la ratele ridicate ale abandonului școlar.
Austeritate în educație
Raportul este publicat într-un context de austeritate în educația românească, ca urmare a noilor măsuri adoptate de Guvernul Bolojan, care includ reducerea numărului de burse, comasarea școlilor mici și creșterea normei didactice pentru profesori, generând proteste în sistemul educațional.
Cheltuieli pe elev
România cheltuiește 6.069 de dolari per elev/student, de la școala primară până în învățământul postliceal și cel terțiar, plasându-se astfel în coada listei de țări, unde cheltuielile variază de la 2.000 de dolari până la peste 27.000 de dolari. Investiția în educație, raportată la PIB, este de doar 2,5%, aproape la jumătate față de media OCDE de 4,7%. Doar câteva state din afara Europei, precum Peru, Mexic sau Africa de Sud, au cheltuieli mai mici.
Proporția copiilor și adolescenților neșcolari
Proporția copiilor și adolescenților care nu merg la școală este alarmantă. În rândul copiilor cu vârste între 6 și 14 ani, 16% nu sunt înscriși în educație, comparativ cu media OCDE de 2%. Această pondere crește la adolescenții de 15-19 ani, unde 32% dintre aceștia nu frecventează școala, față de 16% în medie la nivel OCDE. La nivel european, doar Turcia are cifre similare, iar România se situează mai slab decât aproape toate celelalte țări analizate de OCDE.
Concluzie
Situația educației în România evidențiază nevoia urgentă de reforme și investiții semnificative pentru a reduce abandonul școlar și a îmbunătăți calitatea educației, în beneficiul viitorului copiilor și al societății în ansamblu.
