Avertismentul SUA privind inițiativa de emisii nete zero
Statele Unite au respins marți propunerea „Net-Zero Framework” a Organizației Maritime Internaționale (IMO), menită să reducă emisiile globale de gaze cu efect de seră din transportul maritim internațional. SUA au avertizat că vor lua măsuri împotriva țărilor care susțin această inițiativă, conform unei declarații comune a mai multor oficiali de rang înalt, inclusiv secretarii de stat Marco Rubio, Comerț Howard Lutnick, Energie Chris Wright și Transporturi Sean Duffy.
Declarații oficiale și reacția administrației Trump
În comunicatul emis, oficialii americani au subliniat că administrația Trump respinge fără echivoc propunerea IMO și nu va tolera acțiuni care ar putea crește costurile pentru cetățeni, furnizori de energie, companii de transport maritim și turiști. Aceștia au menționat că SUA vor căuta sprijin împotriva planului și vor riposta dacă acesta va fi adoptat.
Retrarea din negocierile IMO
Washingtonul s-a retras în aprilie din negocierile IMO pe tema cadrului net-zero și a îndemnat alte state membre să-și retragă susținerea. Această poziție a fost susținută de președintele Donald Trump, care a confirmat și retragerea SUA din Acordul de la Paris privind clima, opunându-se oricăror pacte globale ce impun limite stricte asupra poluării sau interdicții asupra substanțelor chimice. Trump a minimalizat rolul schimbărilor climatice și a criticat activiștii de mediu, considerându-i alarmiști.
Contextul emisiilor din transportul maritim
Transportul maritim este responsabil pentru aproximativ 3% din emisiile globale de dioxid de carbon și pentru 90% din comerțul mondial. În acest context, se confruntă cu presiuni crescute din partea activiștilor și investitorilor pentru adoptarea unor măsuri mai ferme, inclusiv o taxă pe carbon. Mari companii de transport maritim, precum Maersk și Wallenius Wilhelmsen, au refuzat să comenteze, deși multe dintre ele s-au angajat să atingă emisii nete zero până în 2050.
Concluzie
Decizia SUA de a respinge inițiativa IMO și de a amenința cu măsuri împotriva susținătorilor acesteia subliniază o abordare fermă față de reglementările internaționale privind emisiile, ceea ce ar putea influența semnificativ politica globală în domeniul transportului maritim și al schimbărilor climatice.
