Tesla cedează în fața rivalilor chinezi
Vânzările de maşini noi ale companiei Tesla în Europa au scăzut pentru a cincea lună consecutiv în luna mai, conform datelor publicate de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Această scădere se aliniază cu tendinţa europenilor de a se orienta tot mai mult spre vehicule electrice chinezeşti, mai accesibile.
În Uniunea Europeană, Marea Britanie şi ţările din Asociaţia Europeană a Liberului Schimb (AELS), Tesla a vândut în luna mai doar 13.863 de unităţi, ceea ce reprezintă o scădere de 27,9% faţă de aceeaşi lună a anului trecut. Cota de piaţă a companiei în regiune a scăzut la 1,2%, de la 1,8% în mai 2024.
Deteriorarea imaginii publice
Cifrele recente întăresc tendinţa descendentă a companiei americane în Europa, o situaţie agravată de deteriorarea imaginii publice a lui Elon Musk, directorul general al Tesla, din cauza declaraţiilor controversate şi a activităţii sale politice. Musk a investit aproape 300 de milioane de dolari pentru a sprijini realegerea preşedintelui american Donald Trump, ceea ce a generat proteste în faţa reprezentanţelor Tesla din mai multe ţări europene.
Concurenţa intensificată
Pe lângă problemele legate de imagine, Tesla se confruntă cu o concurenţă tot mai acerbă, atât din partea producătorilor tradiţionali de automobile, cât şi a celor chinezi. Gigantul auto BYD a înmatriculat în luna mai aproape acelaşi număr de maşini ca Tesla, iar în aprilie a depăşit compania americană pe piaţa europeană pentru prima dată.
Se spera că modelul îmbunătăţit Model Y, un SUV compact, ar putea contribui la redresarea companiei, având în vedere că în Norvegia acest model a dus la o revenire vizibilă a vânzărilor.
Producătorii chinezi câştigă teren
Producătorii auto din China au continuat să înregistreze o creştere accelerată pe piaţa europeană în luna mai, în ciuda noilor taxe vamale impuse de Uniunea Europeană asupra vehiculelor electrice provenite din China. Mărcile chinezeşti au vândut 65.808 unităţi în mai, reuşind să îşi dubleze cota de piaţă în Europa, ajungând la 5,9%.
Felipe Munoz, analist global la JATO, a declarat că succesul acestor mărci se datorează, în parte, deciziei de a promova trenuri de propulsie alternative, precum hibridele clasice şi cele cu conectare la priză.
În acest context, Tesla va trebui să se adapteze rapid pentru a-şi recâştiga poziţia pe o piaţă din ce în ce mai competitivă şi sensibilă la preţ.
