UE chemată să intervină în conflictul legat de taxele pentru bagajele de mână aplicate de companiile aeriene cu prețuri reduse

Daniel
Moderator Daniel
7 Min Citire
Sursa foto: The Entertainment Photo

UE chemată să intervină în conflictul legat de taxele pentru bagajele de mână aplicate de companiile aeriene cu prețuri reduse

Activiștii pentru drepturile consumatorilor solicită legislatorilor UE să intervină în disputa privind dreptul companiilor aeriene low-cost de a percepe taxe clienților care doresc să transporte bagaje de mână la bordul aeronavelor. Grupurile europene de consumatori au cerut Bruxelles-ului să investigheze politicile de tarifare a șapte companii aeriene, printre care Ryanair, easyJet și Wizz Air.

Companiile aeriene „exploatează consumatorii”, a declarat Agustín Reyna, director general al BEUC, o organizație umbrelă care reunește 44 de organizații de consumatori. El a menționat că aceste companii „ignoră hotărârea Curții Europene de Justiție, care a stabilit că taxarea bagajelor de mână de dimensiuni rezonabile este ilegală”.

În ultimii ani, a devenit o practică obișnuită ca pasagerii să plătească o taxă dacă doresc să transporte toate bagajele, cu excepția celor mai mici, taxele variind de la o companie aeriană la alta. De exemplu, pasagerii Ryanair pot transporta gratuit o mică geantă care încape sub scaun. Cu toate acestea, dacă la controlul de la poartă se constată că aceasta depășește dimensiunile permise, taxa este de 60 de lire sterline. O geantă de cabină mai mare poate fi adăugată la rezervarea zborului pentru o taxă cuprinsă între 6 și 36 de lire sterline, în funcție de ruta, dar, din nou, dacă este considerată prea mare, depozitarea acesteia costă 75 de lire sterline.

Spania a devenit un câmp de luptă pentru această problemă. Anul trecut, Ministerul Drepturilor Consumatorilor a amendat cinci companii aeriene low-cost, printre care Ryanair, cu o sumă totală de 179 de milioane de euro pentru că au perceput pasagerilor taxe pentru bagajele de mână și rezervarea locurilor. Luna aceasta, un judecător spaniol a obligat Ryanair să ramburseze unui pasager 147 de euro pentru taxele de bagaj de mână acumulate în cinci zboruri.

Publicitate
Ad Image

Judecătoarea Raquel Martínez Marco a afirmat că „bagajul de mână este un element esențial al transportului de pasageri” și, prin urmare, „nu poate face obiectul unui supliment de preț”. Cazul a fost susținut de organizația spaniolă pentru drepturile consumatorilor Facua, care denunță „suprataxa ilegală” încă din 2018.

Kenton Jarvis, directorul executiv al easyJet, a sugerat că pasagerii sunt mulțumiți să plătească pentru serviciul pe care îl doresc, afirmând că o treime dintre clienții companiei „nu solicită servicii auxiliare și, prin urmare, sunt mulțumiți să utilizeze bagajul de cabină gratuit [mai mic]”.

Jarvis a adăugat că bagajele de cabină gratuite reprezentau anterior o „mare bătaie de cap logistică” pentru easyJet, deoarece nu încăpeau toate în compartimentele de deasupra scaunelor, ceea ce a dus la întârzieri și neplăceri pentru pasageri.

Directorul executiv al Ryanair, Michael O’Leary, a declarat că nu va schimba politica companiei, afirmând că „Spaniolii au un ministru nebun” și că „este o încălcare clară a reglementărilor europene”. El a adăugat că orice încercare de intervenție ar încălca regulamentul care garantează companiilor aeriene libertatea de a stabili prețurile și politicile fără interferențe politice.

Reyna a afirmat că, având în vedere revizuirea actuală a legislației UE privind drepturile pasagerilor aerieni, există posibilitatea de a clarifica ce servicii ar trebui incluse în prețul de bază al biletului. „Datele noastre arată că consumatorii se așteaptă să primească un articol mic și un bagaj de mână atunci când cumpără bilete de bază”, a spus el.

Kevin Bodley, consultant la firma de avocatură Steele Raymond, specializat în dreptul aviației, a declarat că hotărârea spaniolă „a transmis un mesaj clar împotriva taxelor ascunse ale companiilor aeriene”. El a adăugat că, deși aceste hotărâri nu sunt obligatorii în Regatul Unit, ele ar putea influența raționamentul juridic și discuțiile privind drepturile consumatorilor.

„Rezultatul final sugerează apariția unui nivel crescut de protecție a pasagerilor în detrimentul companiilor aeriene”, a declarat Bodley, adăugând că acest lucru ar putea fi anulat de necesitatea companiilor aeriene de a crește nivelul general al tarifelor pentru a acoperi aceste costuri.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *