Amânarea propunerilor UE pentru industria auto
Uniunea Europeană a decis să amâne cu o săptămână publicarea propunerilor pentru sectorul auto, care ar putea relaxa normele privind emisiile vehiculelor. Confirmarea a venit din partea unui purtător de cuvânt al Comisiei Europene, conform Reuters. Pachetul de propuneri urma să fie prezentat pe 10 decembrie, în cadrul revizuirii regulamentului UE privind emisiile de carbon pentru industria auto.
Contextul revizuirii normelor de mediu
Decizia de amânare a fost anticipată de un proiect al agendei Executivului comunitar, care indică o întârziere a publicării măsurilor prevăzute pentru 10 decembrie. Negocierile continuă la nivelul Uniunii Europene, analizându-se toate propunerile prezentate de statele membre.
Reglementările viitoare pentru emisiile de carbon
În 2022, Uniunea Europeană a decis că, începând din 2035, mașinile noi comercializate în blocul comunitar nu vor mai avea voie să emită dioxid de carbon (CO2), ceea ce ar interzice înmatricularea vehiculelor cu motoare cu ardere internă. Un grup de șase premieri, inclusiv Giorgia Meloni și Donald Tusk, a solicitat, printr-o scrisoare adresată președintelui Comisiei, Ursula von der Leyen, ca viitoarea revizuire a normelor să permită comercializarea vehiculelor hibride plug-in, a celor cu autonomie extinsă și a celor cu tehnologie pe bază de celule de combustibil, chiar și după 2035.
Impactul asupra industriei auto
Producătorii auto europeni subliniază necesitatea de flexibilitate în politica auto din 2035, invocând vânzările sub așteptări de vehicule electrice (EV) și concurența acerbă din partea Chinei. Unii oficiali din UE au sugerat că propunerile ar putea fi amânate până în 2026. Guido Guidesi, ministrul Dezvoltării Economice din Lombardia, a avertizat că întârzierea reglementărilor va genera și mai multă incertitudine în rândul producătorilor auto. De asemenea, costurile ridicate cu energia și forța de muncă din Europa determină producătorii să reducă locuri de muncă și să mute investițiile în alte regiuni.
Poziția guvernelor naționale
În contrast, Guvernul francez a prioritizat o „preferință europeană” pentru vehiculele electrice, în încercarea de a preveni pierderile de locuri de muncă. Producători auto precum Stellantis, Volkswagen și Renault solicită clarificări cu privire la viitorul interdicției, în timp ce analizează investiții de miliarde de euro.
Concluzie
Amânarea propunerilor pentru reglementările de mediu în industria auto generează incertitudine și provocări pentru producători, impactând strategia de dezvoltare a sectorului în contextul tranziției către vehiculele electrice.
