UE lovește Apple și Meta cu amenzi usturătoare: Ce a declanșat sancțiunile și care este valoarea penalizărilor?

Daniel
Moderator Daniel
7 Min Citire
Sursa foto: The Entertainment Photo

UE lovește Apple și Meta cu amenzi usturătoare

Uniunea Europeană a aplicat amenzi în valoare totală de 700 de milioane de euro giganților americani din domeniul tehnologiei, Apple și Meta (compania-mamă a Facebook, Instagram și Whatsapp), pentru încălcarea normelor de concurență digitală stabilite de blocul comunitar. Această decizie riscă să genereze tensiuni cu administrația președintelui american Donald Trump, în contextul unui război al taxelor vamale.

Comisia Europeană a constatat că Apple a încălcat obligațiile antidirecție prevăzute de Actul legislativ privind piețele digitale (DMA), în timp ce Meta a încălcat obligația DMA de a oferi consumatorilor opțiunea de a alege un serviciu care utilizează mai puține date cu caracter personal. Astfel, Apple a fost amendată cu 500 de milioane de euro, iar Meta cu 200 de milioane de euro.

Decizie de neconformitate privind Apple

Conform Regulamentului privind piețele digitale, dezvoltatorii de aplicații care distribuie aplicații prin intermediul App Store de la Apple trebuie să informeze clienții, fără costuri, despre ofertele alternative din afara App Store și să le permită să facă achiziții. Comisia a stabilit că Apple nu respectă această obligație, impunând o serie de restricții care împiedică dezvoltatorii să beneficieze de canale alternative de distribuție. De asemenea, consumatorii nu pot accesa oferte alternative și mai ieftine, deoarece Apple le interzice dezvoltatorilor să le informeze direct despre acestea.

Apple nu a reușit să demonstreze că aceste restricții sunt necesare din punct de vedere obiectiv și proporțional. Comisia a ordonat companiei să elimine restricțiile tehnice și comerciale și să înceteze comportamentele neconforme. Amenda aplicată ia în considerare gravitatea și durata nerespectării.

Publicitate
Ad Image

Decizie de neconformitate privind Meta

În ceea ce privește Meta, Regulamentul privind piețele digitale impune ca gatekeeperii să solicite consimțământul utilizatorilor pentru a combina datele personale între servicii. Utilizatorii care nu își dau consimțământul trebuie să aibă acces la o alternativă echivalentă, dar mai puțin personalizată. În noiembrie 2023, Meta a implementat un model de publicitate denumit „Consimțământ sau plată”, care le oferea utilizatorilor opțiunea de a alege între a-și da consimțământul pentru publicitate personalizată sau a plăti un abonament lunar pentru un serviciu fără anunțuri.

Comisia a constatat că acest model nu respectă Regulamentul, deoarece nu oferă utilizatorilor opțiunea de a alege un serviciu care utilizează mai puține date personale, dar care este echivalent cu serviciul de anunțuri personalizate. De asemenea, modelul nu permite utilizatorilor să își exercite liber dreptul de consimțământ. În noiembrie 2024, Meta a introdus o nouă versiune a modelului de anunțuri personalizate, care este în prezent evaluată de Comisie.

Consecințe și conformitate

Amenda aplicată Meta ține cont de gravitatea și durata neconformității, iar deciziile Comisiei de astăzi sunt primele de acest fel adoptate în baza Regulamentului privind piețele digitale. Apple și Meta au la dispoziție 60 de zile pentru a se conforma deciziilor Comisiei, altfel riscă penalități suplimentare. Comisia va continua colaborarea cu cele două companii pentru a asigura respectarea legislației în vigoare.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *