Un fost pilot român, martor al unei tragedii aviatice: perspective asupra accidentului din Ahmedabad, pe un avion cu care a zburat

Daniel
Moderator Daniel
5 Min Citire
Sursa foto: The Entertainment Photo

Un fost pilot român, martor al unei tragedii aviatice: perspective asupra accidentului din Ahmedabad

Dumitru Oprișiu, fost comandant de Boeing 787 Dreamliner, a discutat despre tragedia aviatică de la Ahmedabad, în care a fost implicat un avion Air India. Oprișiu susține că prăbușirea nu a fost cauzată de o problemă tehnică, ci cel mai probabil de o eroare de pilotaj. El a analizat imaginile de la locul accidentului și a oferit detalii despre posibilele cauze ale tragediei.

„Cauzele care pot duce la un astfel de incident pot să fie cauză tehnică, eroare de pilotaj sau un sabotaj. Mă îndoiesc că poate fi o cedare a ambelor motoare, fiindcă avionul este foarte performant”, a explicat Oprișiu. El a adăugat că echipajul primește informații despre încărcătură, greutatea maximă a avionului și condițiile meteo înainte de fiecare decolare, iar aceste date sunt introduse într-un calculator care gestionează zborul.

În cazul tragediei din India, Oprișiu a observat că flapsul era escamotat. „Dacă spune că trebuie să decolezi cu flaps 15 sau 20, nu te lasă. Înainte de 80 de noduri, sistemul te avertizează. Este exclusă eroarea asta din start”, a spus el.

Acesta a menționat că, la momentul decolării, după o rată pozitivă de urcare, flapsul ar fi trebuit să fie escamontat la 3000 de picioare (aproximativ 900 de metri), iar avionul a lansat un apel de urgență (Mayday) la circa 200 de metri altitudine. „Mă tem că copilotul sau cel care nu zbura, în loc să escamoteze trenul de aterizare, a escamotat flapsul”, a adăugat Oprișiu.

Publicitate
Ad Image

Fostul comandant a subliniat că aceasta este doar opinia sa, care ar trebui considerată o „supoziție”. „După cum se vede în imagini, trenul este scos și flapsul se vede că e băgat. Un flaps reduce viteza avionului de la care se poate menține în aer. Dacă i-ai luat suportul, el cade ca un fier. Înălțimea era mică, erau vreo 200 de metri”, a explicat el.

Oprișiu a afirmat că Boeing-787 Dreamliner este un avion de o fiabilitate extraordinară, care are o configurare automată în caz de cedare a unui sistem. „Dacă știi ce ai de făcut în el, este exclus să faci o greșeală”, a adăugat el.

În opinia sa, piloții ar fi putut să aducă avionul în „situația în care nici ei nu au mai putut să facă ceva”. Oprișiu a declarat că, în multe accidente aviatice, companiile aeriene sunt „lacome după bani”, ceea ce a dus la un standard scăzut în pregătirea piloților, transformându-i în operatori de sisteme. „Sistemul de pregătire al piloților, în general în ziua de azi, are un standard scăzut, mizând pe super computerizare”, a conchis el.

Oprișiu a menționat că a zburat 13 ani la Qatar Airways, unde a constatat că au fost găsiți piloți indieni cu licențe false dobândite.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *