„Un simplu montator auto”: Elon Musk, ținta ironiilor din partea unui oficial apropiat de Donald Trump
Peter Navarro, consilierul principal pe probleme comerciale al președintelui Donald Trump, a criticat apelul lui Elon Musk pentru „tarife zero” între Statele Unite și Europa, numindu-l pe CEO-ul Tesla un simplu „asamblator de mașini” dependent de piese din alte țări. Navarro, considerat arhitectul politicii tarifare a administrației Trump, a declarat că Musk a realizat progrese în eficientizarea guvernului, însă comentariile sale despre tarife nu sunt surprinzătoare, având în vedere că este „un om al mașinilor”.
„Când vine vorba despre tarife și comerț, toți cei din Casa Albă, dar și poporul american, înțeleg că Elon este producător auto, dar, de fapt, nu este. Este un asamblator de mașini”, a afirmat Navarro, menționând că multe dintre componentele Tesla provin din Japonia, China și Taiwan. „Este un om al mașinilor. Asta face el. Și își dorește piese străine ieftine”, a adăugat acesta.
Aceste declarații au fost făcute în contextul în care Musk a participat, prin videoconferință, la un congres organizat de partidul Liga din Italia, la doar câteva zile după ce Donald Trump a anunțat tarife reciproce majore pentru aproape 60 de țări. În intervenția sa, Musk a exprimat speranța ca Europa și SUA să ajungă la „un regim de tarife zero”, creând practic o zonă de liber schimb. Conform planurilor președintelui Trump, țările membre ale Uniunii Europene ar urma să fie afectate de un tarif general de 20%.
În același timp, Tesla se confruntă cu dificultăți, vânzările trimestriale înregistrând o scădere semnificativă, pe fondul reacțiilor negative la implicarea lui Musk într-un nou proiect guvernamental numit „Departamentul pentru Eficiență Guvernamentală”. Acțiunile Tesla se tranzacționau luni dimineață la 228,78 dolari, aproximativ jumătate din maximul ultimului an. Bursele americane continuă să scadă, iar indicele S&P 500 a coborât cu peste 20% față de maximele istorice, în contextul temerilor de recesiune și al impactului potențial al noilor tarife impuse de Trump.
Navarro a menționat că nu a discutat recent cu Musk, după ce acesta din urmă l-a ironizat pe platforma X, sugerând că „doctoratul în economie de la Harvard al lui Navarro este un dezavantaj, nu un merit”. Consilierul a subliniat că viziunea administrației Trump se axează pe reindustrializarea Americii, în timp ce Musk se bazează pe piese produse în străinătate pentru fabricarea mașinilor Tesla în SUA. „Noi vrem ca anvelopele să fie produse în Akron, transmisia în Indianapolis, motoarele în Flint și Saginaw, și mașinile să fie fabricate aici, în America”, a concluzionat Navarro.
