Viteza chineză, demontată din nou pe Autostrada A0
Lotul 3 al Autostrăzii A0 Nord nu va fi finalizat în anul 2025, deși acest lucru a fost promis de CNAIR și Ministerul Transporturilor, conform Asociației Pro Infrastructură. Aceștia subliniază că „ritmul nu este nici pe departe suficient”, iar „mitul vitezei chinezești a fost încă o dată spulberat în România”.
Asociația Pro Infrastructură a afirmat că, după experiența nesatisfăcătoare de pe Centura Zalău, care nu este încă finalizată, se confirmă din nou lipsa mobilizării eficiente din partea companiilor chineze. Deși se fac referiri la două companii diferite – China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC) pentru București și Sinohydro pentru Zalău – ambele sunt controlate de statul chinez, care, în 2021, a fost exclus de la licitațiile din România, ceea ce reduce motivația acestora de a accelera lucrările.
În prezent, devine o certitudine că lotul 3 al Autostrăzii A0 Nord nu va fi gata în 2025, în ciuda promisiunilor oficialilor CNAIR și MT. Conform estimărilor, deschiderea traficului ar putea avea loc optimist într-un an după termenul contractual din februarie 2026, dar în scenariul pesimist, lucrările ar putea să se extindă până în vara anului 2026, dacă antreprenorul nu reușește o mobilizare eficientă.
Întârzierile în lucrări au fost cauzate și de emiterea unei a doua autorizații de construire, care a fost eliberată la aproximativ un an și jumătate după semnarea contractului. Contractul pentru cei 8,6 kilometri dintre DN3 (Pantelimon) și DN2 (Afumați) a fost semnat cu CCECC pe 16 martie 2023, având ordin de începere emis pe 22 mai 2023, și prevede 12 luni de proiectare și 18 de execuție. A doua autorizație de construire a fost emisă pe 6 august 2024, referindu-se la restul lotului, anterior fiind autorizată doar zona nodului cu DN2. Astfel, termenul de finalizare actualizat este prima parte a lunii februarie 2026.
